Close

Användbarhet och eHälsa

Mina Vårdkontakter i en IpadHar hela dagen läst remiss-versionen av rapporten eHälsosystemens användbarhet jag fått av Isabella Scandurra. Att vårdens IT-system har en bit kvar till att vara användbara kommer nog inte som en nyhet för någon, men det är intressant att se vad för orosmoment som lyfts fram.

Det problemet som ännu inte börjat plåga vården är nog vem som ska hjälpa medborgaren att klara av vårdens halvfärdiga lösningar, som Mina Vårdkontakter till exempel. Medborgarens tålamod ska man inte missbruka, så då är frågan vem som ska undervisa om att ett mobilt Bank-ID inte är en e-legitimation enligt MVK (vilket är anledningen till att recept är utgråat på bilden ovan).

Att ”Min journal” inte är utgråad kan man, vilket jag gjorde, tolka som att man faktiskt har en journal i Uppsala. Några klick senare visar det sig att jag mycket riktigt inte har någon journal i Uppsala, eller snarare att de inte ”fick någon träff”. Med andra ord kan jag mycket väl ha en journal där men systemet kan inte ge mig ett entydigt besked, åtminstone inte i version 2.1.0.0 🙂
Skulle jag sätta mitt liv i pant på att jag inte har någon journal i Uppsala efter detta besked? Knappast!
Felet är ju förstås uppenbart, man ska inte irritera eller vilseleda sin användare.

Journal i UppsalaSen hade det varit god smak om designen (se bild intill) inte förändrades så drastiskt och nån form av vägledning till att ta sig tillbaka hade inte skadat. Allra helst ska man stanna inom webbplatsen och inte kastas ut på detta sätt.

I rapporten tas begreppet individualisering upp och det är en viktig del av alla tekniska system. Följsamheten ökar om det som erbjuds i form av funktioner eller information är relevant för varje enskild användare. Vi webbnördar brukar mena samma sak fast använder oftare begreppet personalisering, kanske främst för att göra tydligt att vi inte alltid behöver veta vem individen är utan snarare vilken typ av individ det är.

Ingen stilmall på Mina VårdkontakterDet mest tröstlösa i arbetet med eHälsa är att det känns så avlägset med användbarhet i det avseende som de flesta menar. I alla fall när vi inte ens kan få det mest basala av tekniken att fungera – som i exemplet ovan när stilmallen inte följde med sidladdningen. Det kan bara bli bättre.

Hur färdigt och bra måste exempelvis Mina Vårdkontakter vara innan man vågar marknadsföra det på allmänheten? Jag vette tusan vem jag skulle rekommendera att gå in där i dagsläget. Jag kanske är orimligt kräsen?

Imorgon drar Vitalis igång på Svenska Mässan i Göteborg. I hallen A7 kommer jag slå ner min tältpinne då det där kommer serveras användbarhet hela dagen.
På onsdag kommer jag lyssna mest på dragningarna om semantisk interoperabilitet.

Catch me if you can…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.