Dark pattern: Lura sina användare med hjälp av design

Du som läst boken Webbstrategi för alla och var uppmärksam på delen om hur man övertygar genom design kanske minns begreppet dark pattern?

“Det handlar om att sänka tröskeln för beslut och vägleda till en serie av flera mikrobeslut mot det mål du har. Här kommer begreppet dark pattern in, att genom design styra vad som händer på ett sätt som inte ligger i användarens intresse eller avsikt. Det kan vara att flytta runt knappar så användaren råkar ge en app femstjärnigt betyg i en app-butik, utan förvarning lägger till varor i kundvagnen eller de tjänster som i ditt namn skickar epost till dina kontakter.”
Webbstrategi för alla, kapitlet Persuasive web design

Det som definierar att något designbeslut är ett dark pattern är när vad som händer inte ligger i användarens bästa intresse. Man kan alltså orda om att vissa designbeslut är ondskefulla. Givetvis är gränsen inte helt given, att jobba med övertygande metoder är en högst naturlig följd av att man är utsatt för konkurrens.

Aktuellt exempel: Microsoft ändrar betydelse av stäng-knappen

Att Microsoft har det tufft nu kan ingen ha missat. Den forna giganten, monopolisten, är själva utsatta för den digitala transformationen. Vi som användare tycks i allt mindre utsträckning bry oss om om vilken mjukvaruplattform vi väljer, och utöver det har Microsoft vid åtminstone 2-3 tillfällen fullständigt misslyckats med att bli en viktig aktör när vi väljer mobila prylar.

Någonstans där de fortfarande dominerar är på klassiska skrivbordsdatorer och de mjukvaror som hör därtill. Deras senaste operativsystem, Windows 10, behövde tydligen en liten extra skjuts i antalet användare. Intressant nog så valde de att köra med det fula knepet dark pattern för att få fler att uppgradera från Windows 7 och Windows 8.

Uppgradera till Windows 10 (bildkredd: Microsoft)

Vad tror du händer om man klickar på den röda knappen i dialogfönstret som frågar ifall du vill uppgradera till Windows 10? Normalt sett brukar den knappen stänga meddelanden och att det hela ignorerats.

Microsofts kreativa lösning var att när användaren stängde dialogfönstret ingick denne ett, för majoriteten av användare, knepigt samtycke till att uppgradera sin dator. Microsoft bryter helt enkelt, i egenintresse, mot den konvention de annars alltid följer om vad den knappen innebär.

Har du något exempel på dark pattern? Tipsa mig gärna!

Glöm inte heller att ta en titt på boken Webbstrategi för alla, den tar upp en hel del om hur man designar på ett övertygande, men användbart, sätt.