From Business to Buttons snart

Berns salonger, Stockholm

På tisdag kickar årets From Business to Buttons igång och min förväntan är enorm. Delvis då en kollega varit på konferensen tidigare år och gett starka rekommendationer, hen brukar vara väldigt svår att imponera med konferensers värde normalt sett.

Ethan Marcotte, han som plockade ihop Responsive Web DesignListan med talare är ju imponerande. Folk som grundat Apple, designat datorer och annat storslaget. Men som webbnörd fastnar jag direkt vid att Ethan Marcotte dyker upp. Utanför webbdesignkretsar kanske man behöver tala om att det var han som kombinerade tre för många redan kända tekniker till det som slog igenom med buller och bång – responsiv webbdesign, alltså.

Responsiv webbdesign

De tre grundstenarna är:

  1. Fluid grids – att rutsystemet inte ska ha fixerad radhöjd eller kolumnbredd.
  2. Flexibla bilder – att bilders storlek ska växa och minska tillsammans med den övriga designen.
  3. Mediafrågor – det innebär att man via stilmall kan rita om designen beroende på vilket utrymme som finns till förfogande.

Många har troligen med svag insikt i punkt tre trott att responsiv webbdesign går ut på att mobilanpassa sin webbplats. Då har man helt missat poängen, kan jag tycka, då Ethan i sin bok redan på sida tre tar upp detta, bland annat:

”In every other creative medium, the artist begins her work by selecting a canvas.
[…]
the canvas gives the art a dimension and a shape, a width and a height, establishing a boundary for the work yet to come. On the web, we try to mimic this process.
[…]
The problem is that we’re one step removed from our actual canvas: the browser window, and all of its inconsistencies and imperfections.”

Kort och gott, välj inte ett kanvas då du inte vet hur stor yta du har till förfogande. En annan diskussionspunkt kring responsiv webbdesign har, på sistone, varit hur ortodox man bör vara. Är det ok att på skicka olika innehåll beroende på skärmstorlek, eller den uppkopplade prylens särart? Får man lov att smyga in annat innehåll i toppen på sidan om skärmen är liten? För att man tror att det är hjälpsamt?

Karen McGraneSuperstjärna no. 2 – Karen McGrane

Om man vill göra ett lagom djupdyk i hur man ska se på innehållet när man väl gjort sin webbplats responsiv är Karens bok Content Strategy for Mobile läsvärd. Som allt fler tycks upptäcka (underligt nog) så står de med samma gamla innehåll även efter att det blev läsbart på andra skärmar än de på skrivbord.

Genom att innehållet blev tillgängligt på fler skärmar så ser man också dess brister. Hmm, skit oxå, vi hänvisar till en högerkolumn som inte finns på små skärmar – vad gör vi nu?

För mig räcker det gott med dessa två, men programmet i övrigt ser väldigt intressant ut även det 🙂