Konsekvent design är en bra början

Länkdesign på vgregion

Kanske viktigare än att göra rätt är att vara konsekvent, det är åtminstone min uppfattning. Problemet är när världar krockar. Ett exempel där det kan vara svårt  att vara konsekvent är på min arbetsplats, bland annat för att det är väldigt många intressenter (och därmed åsikter) i varje fråga. Vi har fram till nyligen haft som standard att alla externa länkar ska öppnas i nytt fönster, vilket gör att jag som användare ibland har ett nytt fönster att förhålla mig till och ibland inte.

En annan svårighet kring design som vi på min arbetsplats snart lämnar bakom oss är hur vi formger länkar. Nästa version av webbplatsens design baseras på en stilguide, det borgar för lite bättre styrning när det gäller designmönster. Bilden ovan illustrerar ett vanligt exempel på inkonsekvent design. Länkar som föregås av orange ikon har tre olika beteenden, nämligen:

  • Översta länken har blå understruken länktext, drar man musmarkören över länken förändras inget.
  • Den vänstra nedre spalten med länkar har svart länktext utan understrykning, drar man musmarkören över händer inget.
  • Den högra spalten med länkar liknar den vänstra med skillnaden att om musmarkören är över länken blir den understruken.

Med andra ord har man inom några få pixlar lyckats få till tre olika varianter av länkar. Det kanske finns en avsikt till denna variation men det förmedlas inte till dig som användare och givetvis bör det räcka med en variant. Det är det luriga med inkonsekvent design – du som användare vet inte om variationen har en orsak du borde lista ut, eller om skaparen helt enkelt inte har någon ordning på designen.

Användbarhetstester 101

Ytterligare nedbrytning av begreppet användbarhet enligt bl.a. Jakob Nielsen:

  1. Hur enkelt det är att lära sig att använda något för en nybörjare?
  2. Hur enkelt det är att komma ihåg hur man gjorde en uppgift vid ett tidigare tillfälle?
  3. Hur stor är förekomsten av utförda fel av användare?

Börja med de frågeställningarna. Det behöver inte vara krångligare än att du lockar användare med godis för att någon ska vilja testa det ni byggt. Sedan är det bara att observera dem efter att du bett dem tänka högt om vad de gör. Varför inte börja med kollegorna, då kan du övningsköra dina frågor och tillvägagångssättet.

Att man ska ha tänkt till kring sin design kan tyckas vara uppenbart. För den som vill förkovra sig lite i olika angreppssätt inom webbdesign kan alltid kolla in bland annat Persuasive Web Design som finns i boken Webbstrategi för alla

Eller så kollar du in min bok hos Bokus