Mobilegeddon: Kolla om din webbplats drabbats

Giant från The Literary Digest, utgiven 1890

Mobilegeddon inträffade 21:a april och det skulle börja favorisera mobilvänliga webbplatser i Google Sök för de som sökte från en mobil enhet.

Men hur kollar man om man drabbats, vunnit på det eller om det inte gjort någon skillnad? Jo, ett sätt är att i ditt webbstatistikverktyg segmentera på iOS som operativsystem och jämföra före och efter 21:a april. Om du redan på detta kan se en nämnvärd förändring är det värt att gräva vidare. Om du ser ut att ha tappat trafik kanske du behöver agera för att fixa webbplatsen.

Som vanligt med webbanalys ska man vara hälsosamt försiktig med att dra förhastade slutsatser, detta är en ingång för att gräva vidare. Moz har en längre text om fler sätt att mäta och tvekar lite kring om man kan räkna med att den fulla krafter av mobilegeddon verkligen inträffade under en enda dag. Troligen kommer intrimningen av denna algoritm ta några veckor från Googles sida.

Varför kolla just iOS

Anledningen till att iOS är en lämplig segmentering beror på att det är en mobil plattform samt att Google är förvald sökmotor. Ett mer ambitiöst sätt att mäta är att i stor skala ha koll på vilka av ens sidor som anses mobilvänliga och jämföra med de som inte är det – det bör snart synas en viss skillnad åtminstone på de webbplatser som har en del trafik.
Vill du göra mobilvänlighetstestet manuellt har du en del att göra, dock finns det förslag på hur man kan automatisera det hela. För dig som vill ha lite simplare automatisering så erbjuder ju Google PageSpeed Insights som ett API, det är vad jag använder i min Python-kod du kan klona på Github och då kan du göra test på samtliga adresser du har och se hur de står sig i användbarhetstestet med mobil inställning. Det är inte helt jämförbart med Googles mobilvänlighetstest men det är väldigt mycket enklare att komma igång (den datan är användbar även i andra sammanhang).

Ett mycket simplare verktyg för att kolla sin trafik mot respektive större ändring hos Google är Panguin Tool som kan importera din Google Analytics-data och placera ut markörer för när vilken Google-ändring inträffade.