Nyhetsbrev #12: avveckling av webbplats

“Every time I thought I was being rejected from something good, I was actually being re-directed to something better.”
Steve Maraboli

Inledande jidder

Inser att jag är och petar i ämnen vi alla ogillar, åtminstone vi som av en eller annan anledning har många webbplatser att ta hand om. På min arbetsplats har vi åtminstone några hundra webbplatser vi känner till. Av dem är inte en enda mitt problem, däremot är mitt jobb som utvecklingsledare inom webbkommunikation att “vara behjälplig” vid allt som rör webben. Där ingår att försöka avveckla webbplatser på ett snyggt sätt.

Så här långt har vi som offentlig organisation haft fullt upp med att leva upp till lagstiftningen om hur man arkiverar en nedlagd webbplats för eftervärlden. När det väl varit gjort har ambitionsnivån med att hjälpa användarna vidare varit lite varierande. Ibland har webbplatser släckts ner rakt av, andra gånger har samtliga undersidor pekats om till en sida som informerat om nedläggningen och länkat till 1177.se för vård och landstingets vanliga webbplats för övrigt.

I denna månads nyhetsbrev tänkte jag dock beskriva ett mer ambitiöst tillvägagångssätt, som fortfarande är fullt möjligt att genomföra med någon dags insats och mycket enkla tekniska förhållanden. Det är på inget sätt fullt tillräckligt för alla, men det är hur jag själv gjorde vid avvecklingen av min forna blogg webbfunktion.com – den nivå som gör att jag inte tror mig behöva skämmas 🙂

Månadens erbjudande är 20 % rabatt på alla böcker som säljs av Intranätverk. Kolla in slutet på nyhetsbrevet för att hitta koden. Intranätverk säljer även den tredje uppdateringen av e-boken Webbstrategi för alla, uppdaterad i november, där pratas det också en del hur man ska vårda sina inarbetade webbadresser.

/Marcus

Finns det en praxis för nedläggning av webbplatser?

Nej, det gör det väl inte. Men att ta hand om sina inarbetade (läs surt förvärvade) adresser är både klokt från en sökmotoroptimerares synvinkel och värnar användbarheten. Här förutsätter vi lite granna att det åtminstone delvis finns ett material någon annanstans som motsvarar det som finns på webbplatsen som ska läggas ner. Om det inte gör det börjar du närma dig fulknep, eller blackhat-SEO på en nybörjarnivå. Det är inget jag kan rekommendera.

I och med att du skrotar en befintlig webbplats har du egentligen ganska stora friheter i hur du väljer att lösa det tekniska, du ska ju inte behålla något i ett befintligt skick. Mitt lågbudgetförslag för vem som helst att fundera kring är att styra hela domänen till en egendriftad WordPress-sajt. Det kan handla om att i värsta fall sätta upp ett nytt webbhotellskonto för en hundring i månaden, om du nu inte redan har ett sånt konto. Du behöver förstås behålla domännamnet också. På ett sådant konto kan man samla flera inaktiva sajters 404-hantering. 404 är ett kodnamn för att sidan inte längre finns, du har säkert hamnat på en 404-sida någon gång.

Denna WordPress-sajt kan man preparera med ett antal tillägg för att löpande ha koll på trafikmönstret till sin 404-sida. Då kan man agera på data, de borttagna sidor som efterfrågas ofta kan man försöka ta hand om. De mest frekvent efterfrågade sidorna kan du skapa regler i webbplatsen och skicka din användare vidare om en motsvarande, ny, sida finns på en annan webbplats. Eller om du nu vill ge anpassade 404-meddelanden beroende på efterfrågad sida kan du låta användarna landa på specialgjorda 404-sidor.

Hänvisa vidare? Det kallas för 301…

Du kommer förr eller senare stöta på siffran 301 i dessa sammanhang. Det beror på att det är numret på statuskoden för hänvisning, enligt HTTP-standarden som vi använder på webben. Det finns en snarlik kod som heter 302. Skillnaden dem emellan är att 301 innebär att adressen är permanent hänvisad till en ny adress, 302 säger att webbservern lyckades hitta resursen men skickar användaren tillfälligt vidare.

Om det inte är en tillfällig hänvisning du vill göra ska du välja 301.

För den ambitiöse, eller om du har enormt många undersidor som behöver styras om till andra platser, kan det vara en god idé att göra någon form av export av vilka adresser som finns på webbplatsen innan du släcker den. Det tillsammans med en backup-kopia på hela webbplatsen minskar risken att du får ett tufft jobb att skilja på arkiverade sidor som du bryr dig om och de sidor ingen någonsin kommer sakna.

Glöm inte den osynliga delen av webbplatsen

Har du erbjudit prenumeration via RSS på din webbplats? Då kan det finnas massor med prenumerationstjänster, användare med prenumeration via sitt epost-program och andra där ute som kommer få ett abrupt slut om du inte styr den trafiken vidare till ett nytt prenumerationsflöde. Det bör som sagt vara en motsvarighet, du ska inte göra någon överraskad.

En form av översikt kan du få genom Googles verktyg Search Console, du vet det som tidigare kallades för Webmaster Tools. Det kan vara värt att kolla in vilka som länkar till webbplatsen, ta kontakt med de som är viktigast för dig och be dem direktlänka till nya adresser (om du nu har ersättare). Då slipper besökarna både 404-sidor och den onödiga fördröjningen en hänvisning innebär. Alla inblandade vinner på att i första hand undvika en generell 404-sida, men de viktigaste trafikkällorna är värt att även leda förbi din fiffiga 301-hänvisning.

Andra dolda filer du kanske vill ta hand om är dina sitemap-filer, de där XML-filerna som berättar för andra vad och när något hamnat på webbplatsen. Ersätts majoriteten av den nedlagda webbplatsen av en annan webbplats så skulle åtminstone jag ha hänvisat min sitemap.xml till den nya motsvarigheten.

Aldrig hört talas om sitemaps? Det är en standard för att låta exempelvis sökmotorerna få insyn i en webbplats innehåll utan att behöva irra runt och leta efter vad som eventuellt är nytt. Mer info på sitemaps.org

3 stycken tillägg för att hålla koll på din 404-sida

Du som inte använt WordPress särskilt mycket förut kan behöva veta att nedan tilläggstips kan installeras bara du loggar in och går till Tillägg -> Lägg till nytt. Nedan får du länkar till tilläggens sidor så du kan läsa på om dem och kolla aktuella recensioner.

WordPress har en bra 404-felhantering inbyggd, så den delen behöver du troligen inte bry dig om. Det du däremot vill göra är att samla in vilka adresser på webbplatsen som efterfrågas och gärna hur ofta.

SEO Redirection

Tillägget SEO Redirection är bra på att visa en lång lista över de försvunna adresser efterfrågade både av användare och sökmotorernas insamlare (bots). Den listan kan i vissa fall bli väldigt omfattande om den nedlagda webbplatsen hade massor med adresser du inte har anledning att ta hand om framgent. Förutom att bläddra dig igenom listan är den sökbar, så vill du avsätta en dag att ta hand om bilder.

SEO Redirections fångade 404

Om du ska arkivera undan alla undersidor, och har en mappstruktur i adresserna, kan du ange en “folder” och välja samtliga undersidor. Det är smidigt om alla nyheter ska pekas om till en ny webbplats startpunkt för nyheter, och så vidare.

SEO Ultimate

Möjligen fungerar tillägget SEO Ultimate bättre om du tycker det är mycket brus i det SEO Redirection visar. Med SEO Ultimates vy 404 Monitor kan du välja bort loggning av sökmotorernas besök till din 404-sida. Under dess Settings kan du begränsa antalet rader i loggen och till och med beskriva adressmönster du inte bryr dig om.

Utöver dessa bör någon form av webbstatistik-verktyg in. Ta samma lösning som du är van vid, må det vara Piwik, Google Analytics, Adobe Analytics eller kanske nöjer du dig med WordPress inbyggda Jetpack med tillhörande statistik.
Jetpack är ett WordPress-tillägg som bara kräver att du skaffar dig ett WordPress.com-konto för att börja föra statistik. När det gäller Piwik och Google Analytics finns det tillägg du behöver utöver ett konto på respektive tjänst.

Det var allt på nyhetsbrevsfronten detta år 🙂
Hugg gärna in på nedan erbjudande hos Intranätverk. En bit in på det nya året kommer även boken Web Strategy for Everyone släppas där.

Rabattkod för alla böcker från Intranätverk

För att få aktuella rabattkoder behöver du vara med på mejllistan för nyhetsbrevet - anmäl dig till nyhetsbrevet

Webbstrategi för alla tar upp det du behöver veta för att jobba mer strategiskt med en webbplats. Köp boken och få e-boken på köpet! Boken finns att köpa hos Intranätverk

E-boken är nedladdningsbar i formaten PDF, Epub & Mobi

Webbanalys - förstå och förbättra användarnas upplevelse hjälper till med verksamhetsmål och föreslår en process för att göra verklighet av de uppsatta målen. Webbanalys-boken finns att köpa dels hos förlaget Intranätverk, hos Adlibris men också på Bokus

Har du kommentarer på nyhetsbrevet, förslag eller tips är du varmt välkommen att höra av dig via kontaktsidan.