Nyhetsbrev #16: Konkurrentanalys med 10 000 startsidor att jämföra med din

Webbanalys-boken omslagInledande jidder

Boken om webbanalys är släppt, du kan köpa den hos Intranätverk eller Bokus. Något som tas upp i boken är hur man analyserar sin egen webbplats för att jämföra sig med den konkurrens man avser att lämna i backspegeln. En konkurrentanalys helt enkelt. I detta nyhetsbrev kommer lite exempel på en sådan jämförelse. Med siffror och förhoppningsvis insikter du kan fundera kring när du tittar på din egen webbplats.

Allt gott,
Marcus


Hur snabb är din webbplats jämfört med de 10 000 största?

För att veta vilken nivå man ska eftersträva med sin egen webbplats underlättar det om man har något att jämföra sig med. Eftersom varje bransch är lite unik, eller de som just du anser är dina konkurrenter, kan du behöva göra en motsvarande kontroll själv. Se dessa siffror som riktvärden om du nu inte kan ta dig tiden att göra egna konkurrensanalyser, eller om du vill kolla hur rimliga dina undersökningar ter sig.

Vilka webbplatser är med i listan?

Vill man komma över intressant statistik över webben är httparchive väl värt ett besök. För detta test har jag plockat ut de 10 000 största webbplatserna, vilket är de med högst Alexa-värde. Alexa jobbar med statistik och webbanalys. Det är på inget sätt en perfekt metod, men ett antagande jag vågar göra är att dessa organisationer har ett mer professionellt förhållningssätt till sina webbplatser än de flesta av oss.

Spännande nog var det bara 9342 av webbplatserna som var tillgängliga för mitt test. Troligen beror det på att de andra webbplatserna blockerar vad de anser är “felaktig trafik”, det kan vara ett desperat försök att slippa hantera alla bottar som använder ens webbplats eller rent utav ett försök att öka säkerheten – vad vet jag.

För att sidorna som jämförs ska vara jämförbara är det endast startsidorna som undersökts. Därmed ska du inte dra förhastade slutsatser

Google som måttstock vid konkurrentanalys

Metoden för mitt test är som många gånger tidigare det API som Google erbjuder. APIet är den tekniska motsvarigheten till Google Pagespeed Insights, där man göra stickprov om webbsidors prestanda och användbarhet.

Innehållsanalys ur mobilt hänseende

Tänk dig att du håller din mobil i porträttläge, alltså höjdledes med en hand. Ytan är väldigt begränsad totalt sett på en mobilskärm. Det är något som sökmotorer och andra har börjat anpassa sig efter. Det utrymme som finns tillgodo för din sidas titel i sökmotorernas träfflista är kortare än någonsin (och något som åtminstone Google ständigt laborerar med).

En sidtitels synliga del i en webbläsares flikar är under 30 tecken, inte helt olikt hur det ser ut för de av oss som använder bokmärken och i många mobila webbläsare syns sidtitlar inte alls. För dessa nästan tiotusen webbplatsers startsidor är den genomsnittliga längden på sidtiteln 47,7 tecken.

Man kan då fråga sig vad som är praxis. Under 70 är att rekommendera om man följer Yoast SEO som är använt av miljontals WordPress-webbplatser. Samtidigt vill man ha med ett antal relevanta ord som man vill nå ut med på sökmotorerna.

Tittar istället på hur lättanvänt innehållet är för en mobil användare får webbplatserna i snitt 90 av 100 möjliga i betyg. Största bristerna är att texten inte har en läslig storlek. Kanske har man fokuserat för mycket på att texten ska vara snygg, möjligen är webbsidan inte responsiv på en mobil pryl. Näst vanligaste bristen är att interaktiva designelement som knappar och länkar är placerade för tätt intill varandra. Användarna riskerar helt enkelt att komma åt fel knapp eller länk. Tredje största bristen är att innehållet inte ryms på skärmen. Det kan handla om att bilder är större än skärmen, att allt för breda tabeller används, eller otyget iframes som hämtar in innehåll från någon annan webbplats i ett litet titthål.

Prestandabetyget inte något att hänga i granen

Frågar man Google säger de att en välbyggd webbplats har ungefär 85 av 100 i betyg enligt deras Pagespeed-mått. Detta mått kan man få i två varianter, dels för dator men också för mobilt användande. Mobiler kan antas ha lite andra förutsättningar än en dator. Främst handlar det om att en mobil i större utsträckning har utmaningar när det gäller anslutningen till internet, men de är också ofta utrustade med en hårdvara som värnar om att spara på sitt batteri jämfört med datorer. Saker som är ansträngande för en mobil tar mer ström, vilket gör att det är balans på slak lina att erbjuda en snabb mobil. Om webbplatsen är komplicerad att sammanställa och rita upp kommer det gå ut över hastigheten.

Genomsnittet för webbplatserna var endast 58,6 av 100 möjliga i Pagespeed. Men då ska man komma ihåg att de flesta startsidor har mer komplicerad design, fler bilder och annat som gör dem långsammare än en genomsnittlig undersida. Andra sidor som vanligtvis är tyngre än en webbplats genomsnitt är bildgallerier, sidor med kopplingar till sociala medier med flera. Mer om hur man tänker till kring design får du i webbanalysboken under del 2. Där kommer koncept som designbudget in och ger en måttstock för att enklare diskutera hur man håller igen med det som är extra tungt.

Statistik: Data om en representativ startsida

För dig som vill ha en genomsnittlig webbsida beskriven i siffror kommer nedan en massa data. Du som hellre vill veta vilken som är den största förbättringspotentialen (din konkurrensfördel?) för ge dig till tåls till nästa rubrik.

Den genomsnittliga startsidan har (Mb anges i okomprimerad form när det gäller textfiler):

  • Javascript:1,07 Mb
  • Bilder: 1,02 Mb
  • CSS: 0,23 Mb
  • HTML: 0,14 Mb
  • Andra filer, såsom teckensnitt: 0,046 Mb
  • Adobe Flash-innehåll: 0,02 Mb
  • Anslutningens storlek (inkluderar cookies): 0,015 Mb
  • Antal filer totalt: 88,8 st
  • Antal statiska filer (bilder, HTML, m.m.): 57,8 st
  • Antal Javascript-filer: 22,9 st
  • Antal CSS-filer: 4,6 st
  • Anropar olika domäner: 21,9 gånger

Vilken är den största förbättringpotentialen?

Googles API för Pagespeed har en intressant sak man missar om man nöjer sig med att göra stickprov på deras webbplats. Man kan nämligen få ut viktade siffror över den relativa förbättringspotentialen, detta i siffror vilket ger en mer exakt indikation än de tre statusar något kan ha på webbsidan (röd för fel, orange för varning och grön för ok).

Så om man tar ut genomsnittet på respektive värde för dessa webbplatser får man reda på vad de är sämst på, eller på vilket sätt vi andra kan göra bättre ifrån oss och förhoppningsvis imponera både på våra användare och Google.

När man gör ett test som detta så inser man direkt att vissa punkter är väldigt jobbiga att göra något åt, medan andra är hur enkelt som helst. Kör du denna typ av test på din egen webbplats är det främst fynden du ska börja med. Ett sådant fynd i denna lista är den andra punkten, om att dra nytta av webbläsarnas cacheminne. Den punkten är inte svårare än att bocka i en kryssruta (för den som administrerar den tekniska miljön). Samma sak med fjärde punkten om att använda komprimering.

Förbättringspotential och dess relativa vikt:

  • Minska renderingsblockerande innehåll: 44,2
  • Dra nytta av webbläsarnas cacheminne: 17,7
  • Spara bilderna för webben: 14,8
  • Aktivera GZip-komprimering: 7.1
  • Använd läsbar textstorlek: 6,8
  • Undvik hänvisningskedjor: 4,2
  • Placera interaktiva designelement på lämpligt avstånd: 3,6
  • Prioritera synligt innehåll: 2,1
  • Justera vyn responsivt: 2,1
  • Anpassa innehållets storlek till vyns storlek: 1,8
  • Minifiera Javascript: 1,5
  • Snabba upp serverns svarstid: 1,2
  • Minifiera CSS-filerna: 0,3
  • Minifiera HTML: 0,3
  • Undvik innehåll som behöver webbläsartillägg: 0,2

För fler exempel på verktyg och knep för konkurrensanalys kan du kolla in den rykande färska Webbanalys – förstå och förbättra användarnas upplevelse hos Intranätverk eller bevaka den på Bokus

Rabattkoder till böckerna

För att få aktuella rabattkoder behöver du vara med på mejllistan för nyhetsbrevet - anmäl dig till nyhetsbrevet

Webbstrategi för alla tar upp det du behöver veta för att jobba mer strategiskt med en webbplats. Köp boken och få e-boken på köpet! Boken finns att köpa hos Intranätverk

E-boken är nedladdningsbar i formaten PDF, Epub & Mobi

Webbanalys - förstå och förbättra användarnas upplevelse hjälper till med verksamhetsmål och föreslår en process för att göra verklighet av de uppsatta målen. Webbanalys-boken finns att köpa dels hos förlaget Intranätverk, hos Adlibris men också på Bokus

Har du kommentarer på nyhetsbrevet, förslag eller tips är du varmt välkommen att höra av dig via kontaktsidan.