Nyhetsbrev #03: tema webbprestanda

“Don’t mistake activity with achievement.”
– John Wooden

Inledande jidder

Nyhetsbrevet du nu har framför dig tar upp det alla som jobbar med webbens innehåll behöver veta kring webbprestanda. Detta är lite av mitt favoritämne sedan länge, inte minst blev det en konstform att hålla den relativt populära festivalwebbplatsen jag tidigare drev levandes på billigast tänkbara webbhotell 🙂

Vi kommer gå igenom enkla grejer som hur du fixar bort onödig tyngd från bilder innan du laddar upp dem men även hur man som icke-tekniker kan göra en första felsökning.

Förutom att du kan läsa vad jag skrivit på bokbloggen om webbprestanda kan du som prenumerant på nyhetsbrevet räkna med några timmars personlig hjälp. Hör av dig på info@webbstrategiforalla.se, berätta hur det ligger till med din webbplats och få lite gratis konsultation.

Hoppas på mycket nöje, kortare svarstider för alla och en god jul 😛
/Marcus

Verktyg för att analysera sin webbprestanda

Lori – Life-of-request info är ett tillägg till webbläsaren Firefox. Den mäter varje sidas initiala väntetid, hur lång tid innan allt laddats ner till webbläsaren och hur tung sidan är. Mycket bra för att få siffror på hur snabbt/segt webbplatser laddar.

Pingdom Full page test hjälper till att visa vad som är snabbt eller långsamt av allt som laddas ner för en sidvisning. Ger individuella betyg på ett antal faktorer kring en webbplats hastighet.

Google PageSpeed Insights – för prestandautvärdering och viss kontroll av användbarhet. Det är inte alla faktorer du som redaktör kan råda bot på själv, om inte annat kan du skicka resultatet vidare till någon som kan lösa eventuella problem.

Knep för att förbättra prestandan

Enklaste greppet för de allra flesta webbplatser är att se över befintliga bilder, då minskar man den totala tyngden att ladda ner en webbplats. Mitt tillvägagångssätt – om det inte är jätteenkelt att fixa alla bilder på en gång – är att utgå från vilka sidor som enligt webbstatistiken varit populära det senaste, då vet man var en förbättringar gör nytta för många.

För dig som kör WordPress kan du få detta att ske med automagi med hjälp av pluginet WP Smush.it, det kommer ta hand om bilderna när du laddar upp dem.

Smush.it kan man också köra via webben om inget annat alternativ är gångbart.

Har du Mac finns det fantastiska programmet ImageOptim där du kan ta hela dina webbplats och dra in i programmets fönster – då optimerar den alla bilder i webbplatsen och ersätter dem. Sedan laddar du upp sajten igen, eller bara bilderna om de nu låg i en logisk struktur.

Ett annat sätt att fokusera på prestanda är att använda cache, eller det svenska motsvarande okända ordet bufferminne. Det finns förstås drivor av cache-plugin till WordPress där alla menar att de är grymma. Ett som jag själv kör med och uppskattar är Zencache vilket går att hitta i din WP-sajts pluginsök. Det som händer med en webbplatscache är att de undersidor som är komplexa bara beräknas första gången de ska visas (under en viss tid) vilket betyder att om en sida har många besökare på få unika sidor kommer en webbplatscache göra sajten snabbare.

En annan variant av cache är den som finns i dina besökares webbläsare. Genom att utnyttja den kommer återkommande besökare inte alltid tvingas ladda hem filer som kanske inte förändrats. Ofta rekommenderas man se till att “statiska” filers livslängd sätts till i alla fall 31 dagar – för vad kan vara snabbare än att inte ladda ner en fil som redan finns i webbläsarens lokala cache? 🙂

Lösningen för dig kan vara WP-pluginet WP Fastest Cache eller läsa denna artikel för ASP.NET

Podcaster om prestanda

Web Performance PodcastDen uppdateras inte längre, men Web Performance Podcast han fram till för ett år sedan få ihop ett arkiv värt att lyssna på. Bland annat tar de upp utmaningen med att ha filer externt på så kallade CDN (Content Delivery Networks) och en del om bildbehandling. 13 avsnitt allt som allt, och förhoppningsvis kommer den tillbaka med nya avsnitt.

Personlighet att följa

Inom prestanda är Ilya Grigorik en av de främsta då han jobbar med webbprestanda hos Google – där man har väldigt mätbara krav på sina webbar.

Allt mellan himmel och jord som påverkar hastigheten är att vänta sig av Ilya.

Rabattkod för e-boken Webbstrategi för Alla

För att få aktuella rabattkoder behöver du vara med på mejllistan för nyhetsbrevet - anmäl dig till nyhetsbrevet

Webbstrategi för alla tar upp det du behöver veta för att jobba mer strategiskt med en webbplats. Köp boken och få e-boken på köpet! Boken finns att köpa hos Intranätverk

E-boken är nedladdningsbar i formaten PDF, Epub & Mobi

Webbanalys - förstå och förbättra användarnas upplevelse hjälper till med verksamhetsmål och föreslår en process för att göra verklighet av de uppsatta målen. Webbanalys-boken finns att köpa dels hos förlaget Intranätverk, hos Adlibris men också på Bokus

Har du kommentarer på nyhetsbrevet, förslag eller tips är du varmt välkommen att höra av dig via kontaktsidan.