Nyhetsbrev #07: tema testning

“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”
– Thomas A. Edison

Inledande jidder

Intranat som skapar värde - intranätbokDet här med testdriven utveckling och testbarhet har ofta en onödigt teknisk vinkel. Systemarkitekter pratar om hur stor andel av koden som täcks av test, att det uppstår magi genom automatiserade tester i kontinuerlig publicering och liknande.

Jag tänkte med detta nyhetsbrev försöka överbrygga denna avgrund mellan tekniker och beställare för att visa på det vi alla behöver bry oss om inom testbarhet – det vi alla kan göra eller förstå.

Som vanligt har du en rabattkod i slutet på nyhetsbrevet, dessutom vill jag tipsa om att det i en dryg vecka till är introduktionspris på boken Intranät som skapar värde – 99 kr för eboken. Jag bidrog med ett kapitel om webbanalys för intranät.

/Marcus

Poängen att jobba med test

Jag intervjuade nyligen Emelie Rosberg, testledare på webbyrån NetRelations, och jag tycker hon uttryckte poängen med test väl:

  • Man får en webbplats som gör rätt saker och som fungerar effektivt. Kunden får vad som är beställt.
  • Kvalitetsmätning – uppfylls acceptanskriterierna?
  • Verifiera krav och kontrakt – är beställda krav uppfyllda?
  • Bas för driftsättning.
  • Varumärke och goodwill påverkas.

Så beroende på vad din roll inom produktionen och förvaltandet av en webbplats påverkar ovan punkter dig lite olika. Som beställare gäller det att komma med relevanta krav som stämmer in med den nivå av abstraktion man själv förstår och vad som är relevant innan projektstart. Som du förstår kan viss flexibilitet behövas på kraven, det är en av anledningarna till ett agilt arbetssätt – man anpassar leveranserna löpande då man inte anser att det går att göra en perfekt beställning.

Detta är nog anledningen till att det tycks bli allt vanligare med kombinationen testdriven utveckling (TDD) och agilt arbetssätt, åtminstone i de större projekten.

Att testa webbgränssnittet

Sätta upp testsidor vars innehåll inte ändras. Gärna en testsida per designmall ditt webbsystem erbjuder. Dessa är till för att gemensamt kunna testa hur bra det fungerar hos användarna, exempelvis hur tillgängligt det är, om prestandan är bra, hur det fungerar i olika typer av enheter, etc.

Det är mot dessa testsidor man gör sin initiala mätning, en så kallad nollmätning, och antecknar resultatet i ett projektdokument. Inför nästa uppdatering av webbplatsen ser man då till att kommunicera dessa mätvärden och kan då i konkreta termer diskutera hur mycket bättre det ska bli, om man tolererar försämring etc. Detta är ett bra arbetssätt för att inte råka försämra webbplatsen allt eftersom.

Om du vill ha en checklista för gränssnittskrav kan du kolla in dessa 13 punkter jag skrivit ihop till min arbetsgivare. Om du hellre lyssnar i knappt 40 minuter finns min föreläsning “Snabbt och användbart webbgränssnitt” på Youtube.

Verktyg för gränssnittstest du kan testa är bland annat:

Browserstack för att testa i många olika webbläsare

För att slippa skaffa massor med prylar kan man dra nytta av tjänster om Browserstack. De gör livet enklare då ingen rimligen har alla varianter, storlekar och operativsystemversioner tillgängligt.

Så istället för att köpa på dig alla vanliga Android-plattor/telefoner, Apple-telefoner/plattor, Windows Phone, några feature-phones med Opera Mini, Windowsdator med alla tänkbara versioner av webbläsare och varianter av Windows, Macdator med alla webbläsare och någon Linux-dator med en massa skumma webbläsare, pust, så kan du få bilder på hur det ser ut. Skitsmidigt 🙂

Detta behöver man inte heller göra manuellt, det går att automatisera i utvecklingsprocessen. Sen behöver man nog ha en människa som kollar dessa bilder emellanåt i alla fall. (Hände nyligen på min arbetsplats att automatiken inte märkte att menyn saknades på en stående Ipad Mini).

Kolla in browserstack.com för mer info.

Att automatisera sina test (“kontinuerlig integration”)

Lite mer tekniskt ämne, men som beställare kan det vara värt att fråga runt hur det ligger till med kontinuerliga integrationen. Risken är nämligen att utvecklarna/IT-folket löst sina egna bekymmer med hjälp av mjukvaror, som Jenkins, men kanske inte tittat så noga på vad mer man kan göra.

Den rollen Jenkins har är att vara en mellanstation mellan utvecklarens maskin och en server. Ibland har man flera nivåer av servrar.

Det Jenkins gör är att kolla så att ny kod inte kommer krascha webbplatsen när den produktionssätts. Så många av de sakerna jag som utvecklare tvingades komma ihåg och göra manuellt förr är sånt som sköts med automatik. Om inte koden är i produktionsvärdigt skick kommer den inte heller att råka produktionssättas.

Förutom det uppenbara att förändrad kod inte ska krascha webbplatsen finns mängder med tillägg. Dessutom kan man kombinera alla utvecklares favorit Grunt med Jenkins och till och med automatisera tillgänglighetstester så som Karl Groves skrivit om alldeles utmärkt.

Poddsändningar

En stor fördel med poddsändningar är att man kan lyssna in sig på ämnen utan att råka fastna i långa utläggningar (som om man frågar någon på jobbet). Våga bara fråga mig om webbprestanda så lär du märka vad jag menar 🙂

Nedan poddar har en bra bredd på vad test handlar om. Jag försökte få en mix så det ska passa dig som gillar kodning, dig som bara är nyfiken på vad det går ut på och den som vill höra vad andra gör.

Software Testing Professionals

Blandar intervjuer med djupdykningar i ämnen som testautomatisering och liknande.

www.softwaretestpro.com/List/Podcasts / Prenumerationslänk

Testing Podcast

Om att testa mjukvara. Inte bara teknik, exempelvis nyligen ett avsnitt om psykologi.

testingpodcast.com / Prenumerationslänk

Test Talks

Intervjuer med folk som jobbar med testning, vilket ger en bra bredd på innehållet, från iOS-tester till teststrategi inom Microsoft.

joecolantonio.com / Prenumerationslänk

Kompetensträffar

Kolla gärna in meetup.com, de listar mängder med träffar om diverse lärorika ting – de flesta är dessutom gratis.

The Code Hub – 6:e maj, Göteborg

Först open space sedan inspiration om utveckling för mobiler.
meetu.ps/2HzC9V

Rabattkod till Webbstrategi för Alla

För att få aktuella rabattkoder behöver du vara med på mejllistan för nyhetsbrevet - anmäl dig till nyhetsbrevet

Webbstrategi för alla tar upp det du behöver veta för att jobba mer strategiskt med en webbplats. Köp boken och få e-boken på köpet! Boken finns att köpa hos Intranätverk

E-boken är nedladdningsbar i formaten PDF, Epub & Mobi

Webbanalys - förstå och förbättra användarnas upplevelse hjälper till med verksamhetsmål och föreslår en process för att göra verklighet av de uppsatta målen. Webbanalys-boken finns att köpa dels hos förlaget Intranätverk, hos Adlibris men också på Bokus

Har du kommentarer på nyhetsbrevet, förslag eller tips är du varmt välkommen att höra av dig via kontaktsidan.