Nyhetsbrev #05: tema webbanalys

“Strategy depends upon the ability to foresee future consequences of present initiatives.”
Bruce Henderson

Inledande jidder

En av de mest intressanta utmaningarna med webbanalys är det faktum att man styr verksamheten så fort man börjar formulera mål. Genom att sätta siffror på vad som är något positivt utsätter man sig för risken att det finns oförutsedda bieffekter av att styra verksamheten på detta sätt.

Ett exempel på detta jag hört berättas från flera håll är när ledningen önskar att alla som har kundkontakt ska vara medvetna om vad de kan göra för att bidra till försäljningen. En oönskad konsekvens kan bli att när kunderna hör av sig om problem, exempelvis anmäler en försäkringsskada, så upplever de att de sitter i ett säljsamtal. Detta kan skapa irritation och förlorade kunder, detta trots att målet var det motsatta.

En annan variant många av oss säkert tror oss ha råkat ut för är att telefonsupporten gör allt de kan för att få lägga på luren och avsluta ärendet. Ibland säger de det rätt ut, “eeh, men testa det, å om det inte funkar ringer du in så fixar vi ett nytt ärende, tack-å-hej, *klick*”. Kan det vara så att supportens arbete mäts efter antalet hanterade ärenden? Att man anses vara effektiv om man stänger många ärenden? Det är nog inte helt omöjligt.

Denna månads rabattkod är till en skrivelse jag gjort om intranätanalys för en kommande intranätbok som släpps av Intrateam.se – du hittar koden sist i nyhetsbrevet.
/Marcus

Webbanalys är en hel del mer än webbstatistik

Många tycks tänka på webbanalys som det där man gör baserat på statistik från verktyg som Google Analytics. Och visst, det är en del av webbanalysarbetet, men egentligen är det så mycket större.

Jag skulle definiera webbanalys som arbetet med att formulera mål för en webbplats, ta fram rapporter för att följa upp målen, analysera för att till sist agera. Jag har kokat ner detta till en metod i fyra steg, nämligen:

  1. Definiera verksamhetens mål med webbnärvaron, ta fram nyckeltal och mätvärden av intresse.
  2. Utveckla metoder och rapporter så resultatet kan följas upp.
  3. Analysera inkommen data.
  4. Agera, förbättra webbnärvaron och gå tillbaka till steg 1.

Precis som mycket annat är detta ett arbete man aldrig någonsin blir klar med, dessutom är det svårt att helt leja ut det till en extern part.

För dig som inte kommit igång ännu är det värt att lära känna dina användare genom att titta igenom webbstatistiken. För dig som redan känner att du har rätt bra koll kan det vara läge att lyfta blicken och se om det finns relaterade datakällor du ännu inte har kollat i. Har du korskopplat webbstatistiken med data om öppnandet av nyhetsbrev? Sitter din integrationsplattform på svaret över de där siffrorna som känns som avvikelser?

Det finns oftast mer data att tugga i sig än man först tänker sig.

Kombinering av datakällor

I de fall du letar mönster i din data kan det underlätta att ha ett bra verktyg. I exempelvis Google Analytics (och de flesta moderna verktyg) kan du exportera ut data som kommaseparerade filer, CSV-filer, vilket är utmärkt för att läsa in i andra verktyg.

Ett verktyg jag får användning av varje vecka är Tableau Desktop. Har man väl kommit över en datakälla är den väldigt enkel att inspektera ur olika perspektiv. Exempelvis omvandlade jag på nolltid en extern datakälla om försäljningen av räkor i Göteborg till lite olika diagram – något långsökt samband med sökstatistik hos min arbetsgivare, men ändå 🙂

Pris på räkor visat med Tableau

Just Tableau kostar några tusenlappar, men du kan säkert hitta något som passar just dig – eller om du inte har känslig data så är Tableau gratis i public-versionen.

Akta sig för “fåfänge-siffror”

När man utvecklar sina mätbara verksamhetsmål, nyckeltal och andra mätvärden gäller det att skilja på dem som är objektivt bra och de som bara berättar webbplatsens historia.

Inom olika yrkesgrupper tycks man ha en förkärlek till vissa siffror som egentligen är svåra att bevisa att de är något att ha. Ett vanligt fenomen är att man får sidvisningar per besökare rapporterat. Det kan tyda både på att innehållet uppskattas och att besökarna tappar bort sig på webbplatsen. Ett dåligt mätvärde att styra mot helt enkelt, dock kan det berätta historien om hur en förändrad webbplats används på ett annat sätt.

I ärlighetens namn är inte heller antalet unika besökare ett bra mätvärde, åtminstone inte då det stundtals kommer finnas massor med besökare som inte är i den tilltänkta målgruppen.

Tipset till dig som jobbar med webbanalys är att noga nagelfara dina mätvärden eller be en kollega du har förtroende för ge sig i kast med att hitta problem. HAr du en kollega som läst statistik (och du har gott om tid) är denne utmärkt att bjuda över på bulle mot att få ställa några frågor om mätvärden.

81 procent av kommunerna använder Google Analytics

Många verktyg för webbanalys har lite utmaningar kring besökarnas integritet, inte minst de stora aktörerna på webben som redan vet så mycket om var och en av oss. Jag gjorde nyligen en analys av samtliga svenska kommuners webbplatser och det visade sig att 4 av 5 hade just Google Analytics.

Nu är det ju inte bara GA som kan vara ett problem här utan även alla smidiga integrationer med Facebook, Twitter, dela-knappar och innehållsnätverk som Youtube.

Allt detta går inte hand i hand med den svenska cookie-lagstiftningen.

Läs hela analysen på webbstrategiforalla.se

Podcast

Beyond Web Analytics

Hos BWA har du ett förträffligt arkiv. De slutade sända i slutet av 2013 och där har du 68 avsnitt att välja och vraka bland efter intresse.

RSS här och Itunes Podcaster.

The Digital Analytics Power Hour

Desto fräschare är denna podd som just startat och är uppe i fyra avsnitt. Deras perspektiv är Business Intelligence, Management Consulting, webbteknik och digital analys så det är lite större bredd än vanligtvis (som ofta är marknadsförare).

Du hittar dem på Libsyn – analyticshour.libsyn.com eller Itunes Podcaster.

Rabattkod för e-böcker

För att få aktuella rabattkoder behöver du vara med på mejllistan för nyhetsbrevet - anmäl dig till nyhetsbrevet

Webbstrategi för alla tar upp det du behöver veta för att jobba mer strategiskt med en webbplats. Köp boken och få e-boken på köpet! Boken finns att köpa hos Intranätverk

E-boken är nedladdningsbar i formaten PDF, Epub & Mobi

Webbanalys - förstå och förbättra användarnas upplevelse hjälper till med verksamhetsmål och föreslår en process för att göra verklighet av de uppsatta målen. Webbanalys-boken finns att köpa dels hos förlaget Intranätverk, hos Adlibris men också på Bokus

Har du kommentarer på nyhetsbrevet, förslag eller tips är du varmt välkommen att höra av dig via kontaktsidan.