Nyhetsbrev #01: tema användbarhet

Inledande jidder

Vad vore väl ett nyhetsbrev om användbarhet som inte direkt tipsar om boken Don’t Make Me Think av Steve Krug? Har du inte läst den ännu väntar dig något väldigt upplysande och matnyttigt. Den uppdaterades under 2013 och tar nu förstås upp även mobiltelefoner. Den första utgåvan däremot orsakade att jag nästan missade ett midsommarfirande för många år sedan då jag “bara skulle läsa lite till” och vägrade släppa boken innan jag läst klart 🙂

Steve har också skrivit boken Rocket Surgery Made Easy som förklarar hur man själv på ett enkelt sätt kan göra användarundersökningar utan att anlita konsulter.

Väl inne på böcker så finns ett till referensverk som jag själv har kvar att beta av nämligen The Design of Everyday Things av Don Norman. Även den fick en uppdatering under förra året.

Under vintern är det planerat att det släpps en ny bok om intranät på svenska. Förutom att jag förärades att få bidra med ett kapitel om intranätanalys finns det många andra aspekter som de andra skribenterna tar upp. Läs mer om intranätboken hos förlaget Intranätverk

/Marcus

Nyhetsbrev om användbarhet

Jakob Nielsen har ett nyhetsbrev kallat alertbox som kommer ut med jämna mellanrum. Det tar upp allt möjligt som relaterar till användbarhet, en hel del som provocerar de vanor många av oss har bland annat att man inte bör maskera lösenord när de matas in.

User Interface Engineering (UIE) har sedan 1997 jobbat strukturerat med hur användarnas gränssnitt bör se ut. UIE:s nyhetsbrev är helt klart värt att följa.

Podcasts om användbarhet

Det finns massor av poddar om användbarhet, user experience (UX) och andra närliggande termer. De jag själv med nöje följt åtminstone senaste halvåret är:

Enkät att fylla i av egoistiska skäl

Jane McConnel har en enkät kallad Digital Workplace Trends och just nu kan du fylla i enkäten. Som belöning får du rapporten gratis och den går verkligen inte av för hackor för dig som är nyfiken på den interna användbarheten av digitala verktyg folk använder på sina arbetsplatser. Digital Workplace är ett kanske inte helt etablerat begrepp i Sverige men brukar avse alla de verktyg man använder för att få sitt jobb gjort. Med andra ord en hel del mer än den klassiska definitionen av intranätet.

Responsiva bilder på webben

HTML 5.1 kommer stödja en klart bättre responsivitet för bilder. Då kan du skicka förslag till webbläsaren om vilken version av en bild som lämpar sig på en viss skärmstorlek. Detta är något som tas upp i längre ordalag i boken Webbstrategi För Alla under kapitlet om responsiv webbdesign.

Det du redan nu kan börja fundera på är vilka bilder du gärna skickar ut i en mer in eller utzoomad version av framöver. Vilka diagram som behöver förenklas för att förstås på en lite mindre skärm.

Stilmallsgeniet Chris Coyier visar i ett videoklipp hur det kan se ut och vad man kan göra. Där finns också all kod du behöver om du vill provkoda.

Picturefill 2 är ett ramverk som gör att du kan dra nytta av responsiva bilder redan idag, ett så kallat polyfill, då den hjälper äldre webbläsare på traven. Det fiffiga med polyfills är att när de äldre webbläsarna försvunnit kan man enkelt ta bort hänvisningen till ett polyfill och allt funkar som det ska. Det första du springer på i detta ärende är troligen att ditt publiceringssystem inte stödjer responsiva bilder, åtminstone inte på ett smidigt redaktionellt sätt. Det är förstås hög tid att ändra på det.

Förändring av hur Google fungerar

För cirka en månad sedan kom en förändring i Googles SERP (Search Engine Results Page) i form av att en sökfunktion ibland syns i sökresultatet. Se bildexempel på Google Webmaster Central.

Poängen med att man som användare av Google direkt ska kunna söka inom en webbplats fast från Google. Det som händer om du använder den är att det blir en, för avancerade sökpersoner redan bekanta, fråga liknande site:webbstrategiforalla.se e-bok.

Rabattkod för e-boken Webbstrategi för Alla

För att få aktuella rabattkoder behöver du vara med på mejllistan för nyhetsbrevet - anmäl dig till nyhetsbrevet

Webbstrategi för alla tar upp det du behöver veta för att jobba mer strategiskt med en webbplats. Köp boken och få e-boken på köpet! Boken finns att köpa hos Intranätverk

E-boken är nedladdningsbar i formaten PDF, Epub & Mobi

Webbanalys - förstå och förbättra användarnas upplevelse hjälper till med verksamhetsmål och föreslår en process för att göra verklighet av de uppsatta målen. Webbanalys-boken finns att köpa dels hos förlaget Intranätverk, hos Adlibris men också på Bokus

Har du kommentarer på nyhetsbrevet, förslag eller tips är du varmt välkommen att höra av dig via kontaktsidan.