Piwik för webbanalys

Exempel på Piwik - från Västra Götalandsregionen

Även fast Google med sitt verktyg Google Analytics eller Adobe lovar dyrt och heligt att de inte gör tveksamma saker med den data de samlar in finns ibland ändå anledning att undvika dem. Det främsta alternativet idag är verktyget Piwik. I sitt grundläggande utförande är Piwik både gratis och öppet.

Piwiks funktioner vs Google Analytics

Ett vanligt misstag kring open source – och i detta sammanhang, Piwik – är att allt som är förenat med projektet är utan kostnad. Det är inte riktigt så varken öppen källkod (öppen källa?) eller Piwik fungerar. Piwik har ett visst antal funktioner i sitt grundläggande utförande.

Lika vanligt tycks det vara att folk tror att Google Analytics är utan kostnad. Om vi bortser från att vi delar vår webbanalytiska data med en tredjepart så kostar en fullständig version hela 150 000 dollar per år. Vill man ha koll på om det är värt det kan man kolla in inlägget Brian Clifton skrev om ifall det verkligen är värt att betala för Google Analytics Premium . Kanske bör du tänka på att han jobbat för Google med just webbanalys.

Utöver att Google Analytics inte är utan kostnad om man har tillräckligt många besökare/signaler så är det en del av Googles affärsmodell att samla in så mycket data som möjligt. Genom att använda Google Analytics godtar du deras villkor. Bland annat nedan är intressant med anledning av svensk försiktighetsprincip och EU:s dataskyddsdirektiv. Google kommer förstås att se till att de lever upp till europeisk lagstiftning, men flera minns säkert hur lite värda Safe Harbor-principerna var värda när de väl testades. Det finns anledning att tillämpa vår svenska försiktighetsprincip framöver, helt enkelt. Utöver det gör inte Google någon hemlighet av att de tänker använda den data som samlas in för att du ska kunna använda Google Analaytics:

”Google and its wholly owned subsidiaries may retain and use, subject to the terms of its privacy policy […], information collected in Your use of the Service.”
Google Analytics Terms of Service

Det vi som blivit bortskämda med av rapporter i det Google Analytics erbjuder ”gratis” är bland annat det Piwik saknar i form av:

  1. Tagghantering. Alltså en Tag Manager, vilket visserligen finns för Piwik men är något som kostar extra i det de kallar för Piwik Premium, och förvirrande nog ibland kallar för Piwik Pro.
  2. Funnel analytics, eller det vi på svenska kallar för omvandlingskanal. Poängen med denna är att avgöra var i en flerstegsprocess vi tappar bort användarna.
  3. A/B-tester, med andra ord att kunna jämföra vilket alternativ av design som fungerar bäst på riktiga användare.
  4. Användarflöde som i att man kan se information om en enskild användares session på webbplatsen. I Google Analytics är detta anonymiserat med ett client-ID, men utan att veta exakt vem användaren är kan vi se individuella sessioner på webbplatsen.
  5. Webbprestanda. I Google Analytics finns vyer för hur webbplatsen presterar i deras verktyg Google Pagespeed Insights, men motsvarighet finns även i Piwik.
  6. Bot Tracker är ett av de mest populära tilläggen till Piwik. Det håller koll på vilka bottar som besökt webbplatsen och kan ge värdefull information till dig som jobbar med webbanalys.

Innan man tar steget till Piwik är det värt att kolla vilka funktioner som ingår i grundutförandet, vad som är i betalversionen Premium samt vilka plugin som finns för att utöka funktionaliteten.