Tagg: Piwik

Piwik för webbanalys

Exempel på Piwik - från Västra Götalandsregionen

Även fast Google med sitt verktyg Google Analytics eller Adobe lovar dyrt och heligt att de inte gör tveksamma saker med den data de samlar in finns ibland ändå anledning att undvika dem. Det främsta alternativet idag är verktyget Piwik. I sitt grundläggande utförande är Piwik både gratis och öppet.

Guide: Webbanalys – en introduktion

Google Analytics (image cred: joe-the-goat-farmer, on flickr, license cc-by)

Som du kanske redan sett så kommer en bok om webbanalys under hösten 2016, läs mer om den här. Nedan material blev över när jag skrev på Webbstrategi för alla, en bok du kan köpa hos förlaget Intranätverk › Detta är lite av en intro för dig som inte vet om webbanalys är något för… Läs mera »

Data om offentlig sektors startsidor

Marcus föreläser på Webbstrategidagarna offentlig sektor

Igår föreläste jag på Webbstrategidagarna offentlig sektor, arrangerat av Ability Partner, i Stockholm. Ämnet var användarcentrerad webbanalys vilket är tänkt titel också på den bok om webbanalys jag troligen släpper nästa år.

Framtiden för webbanalys – trots innehållsblockering

För några dagar sedan skrev jag ett inlägg om hur man skyddar sin integritet när man surfar på webben. Fram till nu har debatten mest handlat om vad innehållsblockering innebär för de webbtjänster som försörjer sig genom att sälja annonsplats på sin webbplats. I skymundan har diskussionen om webbanalys väntat. Det är inte helt oproblematiskt… Läs mera »

Skydda din besökares integritet på webbplatsen

CCTV (Freeimages credit kilokilo)

Kommuners och andra offentliga aktörers kommunikation på webben är något som berör praktiskt taget varje svensk. Må det vara att man letar dagis till sitt barn, jämför gymnasier eller kollar var man återvinner farliga kemikalier. Med andra ord handlar detta om vardagen. 81 % av Sveriges kommuner använder Google Analytics Många kommuner nämner deras respekt för… Läs mera »

Designa din webbplats baserat på data

Mobiloperatören 3 (tre) irriterar med erbjudande

Det finns många namn på det jag nu tänkt skriva om, design with data, data-driven organisations, bland annat. Det det hela går ut på är att använda data för att optimera kundupplevelsen samtidigt som man maximerar inkomsterna. Med hjälp av denna designstrategi tillåter man sig styras av vad ens data visar. Det är en ganska… Läs mera »