Gå direkt till sidans huvudinnehåll

Matomo

Vad är Matomo?

Matomo är ett verktyg för webbanalys som hjälper företag och organisationer att samla in och analysera data om sina besökare på webbplatsen. Verktyget är open source och du kan installera det på din egen server, vilket ger full kontroll över datahanteringen, dataskydd och dina besökares personliga integritet.

Matomo hette tidigare Piwik, men ska inte förväxlas med Piwik Pro då Piwik Pro är ett proprietärt sidospår från 2018 när dåvarande Piwik Analytics bytte namn till Matomo.

Matomo erbjuder en rad olika funktioner som gör det möjligt att samla in och analysera data på ett detaljerat sätt. Till exempel kan användare spåra besökarnas beteende och rörelsemönster på webbplatsen, inklusive sidvisningar, sidors laddningshastighet, besökstid och avvisningsfrekvens. Du kan också se var besökarna kommer ifrån, vilka sorters enheter de använder och vilka sökord de använder i webbplatsens sökfunktion.

Rapporter och insikter från Matomo

Förutom att samla in data om besökarna kan Matomo också användas för att generera rapporter och visualiseringar som hjälper användare att förstå sina besökare bättre. Verktyget erbjuder även avancerade funktioner för att spåra och analysera konverteringar, såsom försäljning och andra avslut som skapar värde eller nytta.

En av de mest anmärkningsvärda funktionerna hos Matomo är dess stora fokus på integritet och informationssäkerhet.

Drift av Matomo

Vissa kör Matomo via molntjänsten hos InnoCraft, men för att bli helt kompatibel med svensk och europeisk lagstiftning bör man hålla sina data i Sverige och inte ha leverantörer som träffas av främmande lagstiftning.

Genom att installera verktyget på sin egen server kan du ta full kontroll över hur data hanteras och lagras, vilket är önskvärt bl.a. på grund av GDPR. Dessutom har verktyget inbyggda funktioner för att skydda användarnas integritet, inklusive stöd för Do Not Track-funktionen i webbläsare och verktyg för att kunna leva upp till de rättigheter dina besökare har enligt GDPR.

Sammanfattningsvis är Matomo ett kraftfullt verktyg för webbanalys som hjälper företag och organisationer att samla in och analysera data om sina besökare på webbplatsen på ett detaljerat och säkert sätt. Med dess omfattande funktioner och fokus på integritet är Matomo ett utmärkt val för alla som vill optimera sin webbplats och följa upp vilket värde som skapas.


Bäst på Sitevision CMS 2023?

Webbplatserna på Webperf har inte alltid jättemycket gemensamt. Vissa är statiska när andra är dynamiska. Några är byggda med ett headless-CMS och andra kör fullt ut med CMS. Låt oss avgränsa lite! Vilka är bäst på Sitevision?

Ny bok om Matomo släppt

Nyfiken på hur webbanalys funkar i kombination med Matomo Analytics som produkt? Det försöker en ny bok om Matomo reda ut.

Statistik om webbplatser Webperf.se följer

Kontinuerligt uppdaterad statistik om hur de tusentals webbplatser Webperf.se följer är uppbyggda. Vilket CMS och webbanalys de använder, hur tillgängliga de är, samt deras dataskydd.

Ska vi invänta Schrems 3 innan vi skärper oss kring integritet?

Varning för rant om den blixt från klar himmel vissa anser att GDPR råkade ut för i och med Schrems 2-domen 2020. Den domen har en tvåa efter sig för att EU-domstolen redan många år tidigare, i Schrems 1-domen, skrotade den tidens svepskäl, känd som ‘Safe Harbor’.

Byta ut Google Analytics med Matomo

För de som inte har en enormt välbesökt webbplats kan det faktiskt funka att byta Google Analytics till Matomo och drifta den själv på ett webbhotell. Det är precis vad vi gör på Webperf. Här är en artikel om hur det går till att byta till Matomo.

Google Analytics i offentlig sektor – trots Schrems II

I slutet av november körde vi på Webperf igenom 698 st webbplatser inom offentlig sektor för att se vilka verktyg för webbanalys som används. Sedan 2015, då Schrems för första gången satte fingret på personuppgifter, till 2018 när GDPR slog igenom, och slutligen sommaren 2020 då Max Schrems för andra gången fick rätt, har det blivit allt svårare att hålla fast vid utomeuropeiska tredjeparter för webbanalys.

Matomo för webbanalys

Även fast Google med sitt verktyg Google Analytics eller Adobe lovar dyrt och heligt att de inte gör tveksamma saker med den data de samlar in finns ibland ändå anledning att undvika dem. Det främsta alternativet idag är verktyget Matomo. I sitt grundläggande utförande är Matomo både gratis och öppet.

Guide: Webbanalys - en introduktion

Detta är lite av en intro för dig som inte vet om webbanalys är något för dig. Har din webbplats några besökare? Bryr du dig om vad de gör och huruvida de lyckas göra det som föranledde besöket? Om man inte jobbar med mätbarhet kan man faktiskt fråga sig vad meningen är med att publicera något över huvud taget. Att jobba aktivt med webbanalys är din chans att veta om ditt webbarbete är meningsfullt – ta den chansen!

Webbanalytiker - vad gör de på jobbet?

Jag framhåller gärna det ovanliga i många situationer, webbanalys är inget undantag. Mina sysslor som webbanalytiker kommer under kommande vecka att bestå av att bygga automatiserade tester för att utvärdera nästan 13 000 webbsidor.

Framtiden för webbanalys – trots innehållsblockering

För några dagar sedan skrev jag ett inlägg om hur man skyddar sin integritet när man surfar på webben. Fram till nu har debatten mest handlat om vad innehållsblockering innebär för de webbtjänster som försörjer sig genom att sälja annonsplats på sin webbplats. I skymundan har diskussionen om webbanalys väntat.

Webbanalys för webbredaktörer - exempel i Matomo

Inom Västra Götalandsregionen (VGR) håller vi på och tar fram en massa användarstöd till våra webbredaktörer. När det kom till att skriva ihop något om webbanalys i Matomo och Google Analytics föll lotten på mig.

Sökanalys i praktiken

Sökanalys talar om vad användarna vill få ut av sitt besök hos dig, sökmotoroptimering är dina försök att få någon att besöka din webbplats.En annan inte helt ovanlig missuppfattning är att det är lite samma som webbanalys vilket man till viss del kan förstå, men ska man vara precis så sökanalys ett djupt fokus på hur sökfunktionen presterar och används medan webbanalys är mer av ett allmänt helikopterperspektiv på en hel webbplats.