Stäng

Referenser om webbanalys

Omslag för boken Webbanalys - förstå och förbättra användarnas upplevelseReferenser till boken om webbanalys.

Argument till varför webbprestanda är viktigt – de lättlästa dokumenten:

Webbanalys-bokens samtliga referenser

  1. Göteborgs Universitet anmälda för diskriminering
  2. Web Service Awards enkät ”Hur mår Sveriges webbplatser 2015”
  3. Google trimmar Google+ under 2015
  4. Vägledningen för Webbutveckling – webbriktlinje 97
  5. Facebook om sina 2G-tisdagar för att förstå långsam uppkoppling
  6. Gov.uk om sin innehållsbudget
  7. Google: 2% långsammare = 2% färre sökningar per användare
  8. Tagman: För varje sekunds laddningstid tappar man 6,7 % konvertering
  9. Yahoo: 400 millisekunder snabbare = 9% mer trafik
  10. AOL: Snabbare sidor = fler sidvisningar
  11. Amazon: 0,1 sekunder snabbare = 1% mer omsättning
  12. Gomez: 75 % av användarna i webbshoppar lämnade hellre webbplatsen för en konkurrent än att tålmodigt vänta
  13. Shopzilla: 5 sekunder snabbare = 25% fler sidvisningar, 7 till 12% mer omsättning
  14. Aberdeen Groups rapport från november 2008: ”The performance of web applications”, 1 sekund långsammare = 11% färre sidvisningar, 7% färre konverteringar
  15. Etsy: 160 Kb med bilder ökade avvisningsfrekvensen med 12 %
  16. Firefox: Genom att minska den genomsnittliga sidladdningstiden med 2,2 sekunder ökade deras nedladdningskonverteringar med 15,4%
  17. Walmart: Drastiskt sänkt konverteringsfrekvens ju långsammare upplevelse en användare har, tydlig korrelation mellan sidladdningstid och konvertering
  18. Google har med webbprestanda i sin rankningsalgoritm

Akademisk forskning kring prestanda, svarstider, etc

Övriga referenser

  1. CSS-tricks om utmaningarna med udda teckensnitt
  2. Piwik – fri och öppen källkodslösning för att samla in webbplatsstatistik
  3. Facebook error takes down countless major websites
  4. Om att stoppa spambotar från att förstöra ens datakvalitet