Referenser till boken om webbanalys.
Argument till varför webbprestanda är viktigt – de lättlästa dokumenten:
- Google: 2% långsammare = 2% färre sökningar per användare
- Yahoo: 400 millisekunder snabbare = 9% mer trafik
- AOL: Snabbare sidor = fler sidvisningar
- Amazon: 0,1 sekunder snabbare = 1% mer omsättning
- Shopzilla: 5 sekunder snabbare = 25% fler sidvisningar, 7 till 12% mer omsättning
- Aberdeen Groups rapport från november 2008 – ”The performance of web applications”: 1 sekund långsammare = 11% färre sidvisningar, 7% färre konverteringar
- Google har med webbprestanda i sin rankningsalgoritm
Webbanalys-bokens samtliga referenser
- Göteborgs Universitet anmälda för diskriminering
- Web Service Awards enkät ”Hur mår Sveriges webbplatser 2015”
- Google trimmar Google+ under 2015
- Vägledningen för Webbutveckling – webbriktlinje 97
- Facebook om sina 2G-tisdagar för att förstå långsam uppkoppling
- Gov.uk om sin innehållsbudget
- Google: 2% långsammare = 2% färre sökningar per användare
- Tagman: För varje sekunds laddningstid tappar man 6,7 % konvertering
- Yahoo: 400 millisekunder snabbare = 9% mer trafik
- AOL: Snabbare sidor = fler sidvisningar
- Amazon: 0,1 sekunder snabbare = 1% mer omsättning
- Gomez: 75 % av användarna i webbshoppar lämnade hellre webbplatsen för en konkurrent än att tålmodigt vänta
- Shopzilla: 5 sekunder snabbare = 25% fler sidvisningar, 7 till 12% mer omsättning
- Aberdeen Groups rapport från november 2008: ”The performance of web applications”, 1 sekund långsammare = 11% färre sidvisningar, 7% färre konverteringar
- Etsy: 160 Kb med bilder ökade avvisningsfrekvensen med 12 %
- Firefox: Genom att minska den genomsnittliga sidladdningstiden med 2,2 sekunder ökade deras nedladdningskonverteringar med 15,4%
- Walmart: Drastiskt sänkt konverteringsfrekvens ju långsammare upplevelse en användare har, tydlig korrelation mellan sidladdningstid och konvertering
- Google har med webbprestanda i sin rankningsalgoritm
Akademisk forskning kring prestanda, svarstider, etc
- 1968: ”Response Time in Man-Computer Conversational Transactions” (PDF), Robert B. Miller, Fall Joint Computer Conference 1968
- 1991: ”Response Times: The 3 Important Limits” Jakob Nielsen, Nielsen Norman Group
- 2004: ”A Study on Tolerable Waiting Time: How long Are Web Users Willing to Wait?” (PDF), Fiona Fui-Hoon Nah, Behaviour and Information Technology, 2004
- 2005: ”Interaction in 4-Second Bursts: The Fragmented Nature of Attentional Resources in Mobile HCI” (PDF), Antti Oulasvirta, Sakari Tamminen, Virpi Roto, and Jaana Kuorelahti, Interruptions in Human Computer Interaction
- 2006: ”Quantifying Interactive User Experience on Thin Clients” (PDF), Niraj Tolia, David G. Andersen, and M. Satyanarayanan, The Internet Suspend/Resume Project, Carnegie Mellon
- 2012: ”Characterizing Web Use on Smartphones” (PDF), Chad C. Tossell, Philip Kortum, Ahmad Rahmati, Clayton Shepard, Lin Zhong, Conference on Human Factors in Computing Systems 2012
- 2011: ”Playing With Tactile Feedback Latency in Touchscreen Interaction: Two Approaches” (PDF), Topi Kaaresoja, Eve Hoggan, Emilia Anttila, Human-Computer Interaction: INTERACT 2011