Webbhotellet Prionet hackat – igen

Webbhotellet Prionet har lyckats bli hackade igen, rapporterar IDG. Det fascinernade är att när man läser kommentarer på Webmaster Network så gnälls det hur mycket som helst av folk som i övrigt verkar tycka
att de driver en seriös verksamhet fast inte tänkt till och valt ett vettigt webbhotell.

Om jag betalade 100 kronor om året för mitt webbhotell så skulle jag förstå att det företaget inte har samma möjligheter till vettig verksamhet, support eller säkerhet jämfört med de som tar det tiodubbla
betalt (som även de betraktas som billiga).

Det sjukaste exemplet var en kille som gjort reklam i radio inför alla hjärtans dag med något speciellt erbjudande. Har man pengar till radioreklam så bevisar det bara min tes om att entreprenörer är lata i
och med valet av ett billigt webbhotell – med betoning på billigt och inte prisvärt.

Just detta hack var visserligen en attack som är svår att skydda sig från då en grundläggande komponent i Linux-kärnan stod vidöppen för intrång.

Detta får en att fundera på den förbenade Windows Update som inte på ett användarvänligt sätt klarar av mycket. Alla fel benämns som ett förebyggande skydd av vikt för bättre säkerhet, och ibland misslyckas
dessutom Windows Update med den grundläggande saken att identifiera ens operativsystem (se bild med uppdateringar till XP på min Vista-dator).

Proinet och Windows Update för Windows Vista

Uppdatering 23:49
Nu sprids tydligen en massa kritisk information – IDG

Sedan dök det upp ett intressant mejl som pekar på att Webmaster Networks moderatorer kanske håller på med censur snarare än moderering i och med att de raderat alla spår av nedan post och raderat all
diskussion om det:

		mikaelkrantzokit har besvarat ditt inlägg med titeln "Proinet nere?".
	----------------------------------------------------------------------
	Ni kan alla dra åt helvete Supporten måste få jobba och sluta dissa 
	oss för vi gör vårt arbete. Sluta ring o klaga på att vi inte gör vårt 
	job vi har inte tid att svara i telefon vi måste lösa våra problem först och
	sen kommer vi fungera hur bra som helst. Helt seriöst vi har inte tid 
	med support vi gör vad vi kan för att saker ska fungera Instället för 
	att prioritera support. 
	----------------------------------------------------------------------
	Följ tråden här:
	http://www.webmasternetwork.se/index.php?act=ST&f=13&t=27087

Man förstår ju att de känner sig pressade, men det gäller nog att väga sina ord även när man är arg på sina kunder – särskilt på forum då det som exemplet ovan inte går att sopa igen spåren efter sig.