41% av Google-sök är annonser

Utrymmet för att visa upp RDFa minskar på Google

Som rapporterat tidigare är nu bara 10 av 17 “sökträffar” på Google organiska, det vill säga inte köpta. Nu börjar Google också backa allt mer om användningen av det som i SEO-kretsar kallas RDFa. RDFa, vilket är en mikrodata-standard, går ut på att beskriva ett innehålls typ, så att det inte bara är en ostrukturerad textmassa.

Google lockade oss med att om vi strukturerade våra data med mikrodata-teknik så skulle våra träffar få större utrymme i sökresultaten. Alltså en konkurrensfördel då det sköt konkurrenterna neråt på skärmen.

Inte första ändringen av RDFa hos Google

Först försvann author. Du kanske minns att man för två år sedan kunde se bild på författaren intill sökresultat. Anledningen till att Google ger mindre utrymme till RDFa är, antagligen, att man inte vill att det organiska sökresultatet ska ta för mycket uppmärksamhet. TheSEMPost skriver nu att recensioner inte kommer visas lika ofta framöver. Du har säkert sett sökträffar som har ett antal stjärnor under sig, det beror på att man följt mikrodata-standarderna Schema.org eller Microformats för att ange användares recensioner på en plats eller erbjudande.

Googles egna tjänst för recensioner i sökresultatet

Googles egen presentation av tjänster och hur de recenserats.

Det är inte långsökt att Google sakta men säkert kommer styra över denna uppmärksamhet på sin tjänst till de egna specialbyggda funktionerna. Recensioner av företag och deras erbjudanden lär ju vara kommersiellt lukrativt, så varför ge bort den möjligheten till det i det organiska sökresultatet. På ett sätt minskar de nu möjligheten till konkurrens inom sin tjänst, alltså att de som skapar webbplatser och webbtjänster kan erbjuda tjänster som Google vill erbjuda själva.

Ju mindre uppmärksamhet man ger de tio organiska träffarna i sökresultatet desto mer inkomster får Google av de sponsrade träffarna under det ordinarie sökresultatet. Det kan låta konspiratoriskt, men det är trots allt inte välgörenhet Google sysselsätter sig med, särskilt med tanke på att de för stunden är världens högst värderade företag på aktiemarknaden.

Google har fått kritik för att de “lånar” information när vi som bygger webbplatser använder RDFa eller det som de inte anser faller under upphovsrätt. Uppkomsten av Knowledge Graph var i stora delar plockat rakt från Wikipedia. Genom att vi kämpar för att få Googles gillande och konkurrera i det organiska sökresultatet – genom RDFa bland annat – serverar vi också en ovärderlig datakälla till Google. Något de när de önskar kan bygga egna tjänster på, för att senare tacka oss genom att ge oss sämre möjlighet att nå ut. Det är värt att komma ihåg konsekvensen av att man strukturerar sin data på detta sätt, ens nuvarande konkurrenter får det enklare att låna data och nya konkurrenter kan skapas.

Om man nu slutar gnälla över att Google allt mindre är en sökmotor så gör de ju faktiskt jobbet lättare för den lilla företagaren att nå fram till Google. De senaste månaderna har en pilot körts för att testa Schema.org, närmare bestämt LocalBusiness, som datakälla direkt till Googles lokala sök. Då gör man sig av med alla mellanhänder (vilket gör det svårare att utmana Googles dominans).

Mer plats och uppmärksamhet för Knowledge Graph

Knowledge graph hos Google

I högerkolumnen på en dator dyker ibland Knowledge Graph upp, med fakta om sökning.

I och med att Google tar bort reklamen i högerkolumnen blir det mer plats för deras Knowledge Graph, den spalt med fakta du har i högerkolumnen på desktop-Google på väldigt många sökbegrepp.

Om du tycker det finns en massa bra innehåll i Googles Knowledge Graph så erbjuder de sedan i december ett API. Du kan med andra ord integrera Knowledge Graph i dina egna tekniska system, eller automatisera tvättning av dina datakällor, etc.

Allt detta handlar om informationsarkitektur och webb 3.0, ämnen som fick drygt 60 sidor i boken Webbstrategi för alla. Boken Webbstrategi för alla kan beställas hos Intranätverk, och e-boken ingår på köpet!