5 anledningar att optimera din webbplats

Motiven för att optimera sin webbplats är många, nedan listar jag några stycken. Främst är det för att besökaren ska få en bra upplevelse, att webbservern inte skickar onödig trafik och så råkar det ha fördelar inom sökmotoroptimering.

1. Dina besökare använder delvis mobilt bredband och mobiltelefon att surfa med

Utveckling av mobila besökare

På bilden ovan ser du utvecklingen av besök som gjorts via mobiltelefoner på en webbplats jag bygger på. Något som inte alla marknads- och infoavdelningar verkar tänka på är att om man annonserar i gratistidningar som Metro så ökar andelen mobila besökare åtminstone tillfälligt vilket syns på den största puckeln i bilden ovan.

Det en besökare upplever när de besöker en sajt via mobilen är en webbplats med stora bilder, flertalet stilmallar och javascript som dels ska laddas hem men också bearbetas av telefonens webbläsare. Detta på en relativt långsam anslutning som inte är speciellt bra på många anslutningar.

Istället för att ha en driva med olika ikoner som utsmyckar sidan bör man använda en teknik kallad CSS Sprites och slå ihop bilderna.  Detsamma med stilmallar och javascript – om möjligt en enda CSS-fil och en javascript-fil.

Detta gör att webbläsaren inte behöver göra onödigt många hämtningar av filer. En webbläsare har ett begränsat antal samtidiga anslutningar vilket i en jämförelse skulle motsvaras av antalet filer på en motorväg. En busslast med ikoner, en med css-instruktioner och en med alla javascript-funktioner ger mer plats till de redaktionella bilderna utan trafikstockning.

Mer om CSS Sprites »

2. Minifiering, komprimering och bildoptimering visar upp sidan snabbare

Göteborgs-Posten kan komprimera sina filer en hel del till

Tidningswebbplatser är så gott som alltid tacksamma som avskräckande exempel på det sättet jag ser på webben. Göteborgs-Posten är på inget sätt jag kan finna sämre än någon av merparten av sina kollegor, men eftersom jag råkar bo i Götet bjuder jag dem gärna på några tips 🙂

I bilden ovan kan man jämföra kolumen Size (KB) och GZIP (KB) för att få en indikation på hur mycket trafik de har att spara bara på några av deras javascript-filer. Som du ser går det alldeles utmärkt att göra sig av med dryga hälften, förutom det så borde de absolut slå ihop flertalet av sina javascript-filer – behövs verkligen 36 stycken olika!?

Deras konkurrent Aftonbladet är på ungefär samma nivå, men de sticker ut på att ha en del bakgrundsbilder som kan optimeras drygt 90%. Totalt sett kan Aftonbladet spara in 128 KB på sin startsidas bilder – förlustfritt dessutom.

Aftonbladet borde optimera bilder

Anpassar man sin webbplats för att så få och små filer som möjligt skickas kommer trafiken från servern minska vilket kan spara pengar för välbesökta webbplatser. Besökaren upplever att sajten inte är fullt så långsam.

3. God cachehantering gör att besökaren inte behöver ladda ner allt vid varje besök

Göteborgs-Posten har lite kvar att göra

Bilden ovan visar hur Göteborgs-Postens startsida hanterar instruktionerna till webbläsarens cache.
Första besöket när cachen är tom kommer att ladda ner 1,7 MB vilket inte är direkt ovanligt för en tidningssajt med alla dess bilder. Problemet med Göteborgs-Postens webbplats är att ett återbesök kräver att man laddar ner nästan 300 KB varav 230 KB är CSS och javascript – det materialet har med största sannolikhet inte uppdaterats.

Hellre får det se ut som min arbetsgivare NetRelations webbplats:

Cachehantering på NetRelations.se

Som du kan se är den absoluta merparten som hämtas vid ett återbesök den läsbara texten/HTML som inte hamnar i cachen i onödan. Eventuellt nya bilder kommer tack vare det att upptäckas och gamla bilder som redan laddats ner av en besökare hämtas från webbläsarens lokala cache.

Anpassar man sin webbplats efter bra cachehantering kommer trafiken från servern minska vilket kan spara pengar för välbesökta webbplatser. Som bonus upplever besökaren en bättre respons.

4. Google uppmuntrar till snabba sajter = SEO-möjlighet

Prestanda för webbfunktion.com

Under 2010 gick Google ut med en uppmuntran till webbplatsägare att prestandaoptimera sina webbplatser. Som motivation påpekade de att det är en av faktorerna för var i sökmotorns resultatlista en webbplats hamnar. Långsamma webbplatser straffas alltså något till fördel för snabbare sajter.
Dock förklarade de att relevansen mellan sökfrågan och sajtens innehåll så klart fortfarande är viktigare, men det är på sin plats att fråga sig om man ska prestandaoptimera webbplatsen för ett lite mer bestående resultat eller kasta pengarna på SEO-konsulter eller annonser. Prestandaoptimering kan eventuellt vara mer lönsamt än att betala för varje besökare.

“Like us, our users place a lot of value in speed — that’s why we’ve decided to take site speed into account in our search rankings.”

Sedan 2009 finns en prestandavy med i Google Webmaster Tools där man ibland kan hitta lite tips.

Google Webmaster Central Blog: Using site speed in web search ranking

5. Beskriv din data semantiskt och locka fler besökare

Navigering och information direkt i Googles resultatsida

Även fast det funnits utökningar av vad som visas i sökmotorernas resultatsidor tidigare så meddelades det av Google i början på juni att de själva, Bing och Yahoo gått samman om semantisk märkning av information. Initiativet kallas schema.org och går ut på att webbplatsens information märks upp, vilket inte behöver synas för besökaren, så att sökmotorerna kan göra skillnad på olika typer av information. Exempelvis kan information märkas så det framgår att det är ett evenemang, person, plats, restaurang, produkt med mera.

Gör man detta kan man som på bilden ovan få ut mer kvalitativ information på resultatsidan och som i fallet med Last.fm faktiskt få med delar av navigeringen till relaterad information på webbplatsen.

Andra delar i serien om webboptimering