Close
Självservice i HR-systemet Heroma

Användbara webbsystem en avlägsen dröm

Webben är i år 25 år gammal. Några som inte lärt sig mycket på alla dessa år är de klassiska systemleverantörerna. Alltså alla som levererar de system som hjälper personalavdelningar, ekonomiavdelningar, fastighetsfolket med flera.

Dessa system har ofta ett lite hånfullt namn, inte sällan Självservice eller kanske Den Anställdes Verktyg, till den delen som vänder sig till samtliga anställda. De försöker erbjuda ett sätt för alla oss att ge det ett försök att hjälpa oss själva i ett system för en yrkesgrupp vi inte själva tillhör, det fungerar sällan särskilt bra. Du har säkert hört om alla dessa skitsystem (se Jonas Söderström bok Jävla skitsystem) där folks mentala hälsa sätts på prov för att klara till synes mycket enkla saker. Troligen har du själv råkat ut för några stycken.

Själv råkar jag ut för min arbetsgivares versioner av dessa skitsystem varje vecka. Senast nu i HR-systemet Heroma där det inte finns något sätt att begära ändring av sin ansökta semester. Ikonen med en soptunna på tar bara bort meddelandet om att semesteransökan gjorts.

Det jag däremot kan göra i Heroma är bland annat att se när mina kollegor fått sin semester beviljad (antagligen en vy till för min chef) och så kan jag se vilka DLL-filer systemet råkar använda. Misströsta inte om du inte vet vad en DLL-fil är för något, de flesta som inte är utvecklare eller PC-tekniker har ingen aning. Knepigt nog är det listan med denna högst onödiga vetskap jag får om jag klickar på knappen för inställningar…

Som en bonus hamnar man på CGI:s webbplats www.cgi.se om man klickar på det lilla huset som rimligtvis borde länka till någon organisationsintern startpunkt.

Om jag vill lära mig detta system finns det 14 sidor med introduktion att gå igenom och då frågar man sig varför inte systemet är ordentligt byggt istället? Hur många sidor utbildning krävs för att lära sig använda Facebook, Google-sök eller någon annan av alla de tjänster vi använder varje dag? Med andra ord förväntar man sig att alla användare av systemet ska anpassa sig, inte att systemet ska bli användbart.

Lite användbarhet, tack!

Vad dessa system behöver är att bli användbara. Användbarhet går ut på att något ska vara ändamålsenligt, fylla en funktion alltså och göra det på ett sätt som är hyggligt effektivt för den som ska utföra det hela – användaren alltså. Till skillnad mot tillgänglighet, som handlar om användarnas varierande förutsättningar, går användbarhet ut på att uppnå effektivitet. Med andra ord kan en webbplats vara fullt ut tillgänglig men inte särskilt användbar. Den kan till och med vara användbar för en person och inte användbar för en annan då det beror på att de kan ha olika mål eller behov.

I boken Webbstrategi för alla tar jag upp ett flertal vinklar på detta med användbarhet, bland annat spelifiering som ett sätt att vägleda en användare eller lära upp dem steg-för-steg.

Har du anekdoter om bristfälliga skitsystem så står kommentarsfältet till ditt förfogande 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.