Apple får stryk för överdriven Iphone-reklam

Brittiska The Advertising Standards Authority (ASA) stoppade tidigare i år Apple från att påstå i sin reklam att alla delar av internet finns i Iphone, något som kanske är aningen lite tveksamt då både Flash och Java saknas.

Nu senast har Iphone-reklamen, inlänkad ovan, stoppats igen i Storbritannien på grund av att hastigheten och prestandan överdrivs i reklamfilmen. Detta är något jag själv reagerade på när jag såg reklamen första gången, särskilt internetuppkopplingen går orimligt mycket snabbare än vad jag någonsin upplevt med WLAN på min Ipod Touch.

Just i fallet med teknik så kan man väl få önska att reklamen inte klipps för att visa prestandan bättre än teoretisk maxprestanda, detta är till skillnad från många andra antydande reklamfilmer något som är svårare att bedömma. Att de överdriver i sina _påståenden_ i reklam för Coca-cola, Axe och rynkkrämsprodukter kan man räkna ut med sittbenet.

Läs mer om Apple och Iphone