Close

Avsändarperspektiv ger dig onödigt sura kunder

The Phone House bör se över sin webbplatsJag brukar ofta sura över att offentliga sektorn är mästare på att tvinga på alla sitt perspektiv. Förstår du inte exakt hur organisationen är tänkt får du klara dig själv på deras webbplatser. En webbplats byggs trots allt bäst genom att man ska traversera genom organisationsstrukturen i jakt på eventuell information på ”rätt nivå”. Helt klart mer eller mindre stor överdrift beroende på hur elakartat avsändarperspektivet är 😛

Självklart ska tjänster designas efter mottagarens perspektiv och intresse. Ett ovanligt exempel, för att vara från näringslivet, på när man inte tänkt färdigt är Phone House. Jag letade efter ett ställe att plocka upp nya HTC One. Phone House tyckte att det var lämpligt att jag fick kolla en butik i taget om den fanns i lager.

Siba visar en översikt över lagerstatusEller så gör man som Siba, irriterar kunden något mindre, och visar att den inte finns någonstans ännu. Nästa gång jag kollar om telefonen finns att köpa kommer något i mitt bakhuvud säga att det är smidigare att kolla på Siba.se

Det knepiga med Phone Houses variant är att man behöver 2 stycken fält för att ge oss information om lagerstatus på orter med två eller fler av deras butiker. Jag skulle tippa på att även Stockholm med sina 14 butiker skulle må bra av en översikt för lagerstatus i hela staden framför att man ska klicka igenom butikerna var och en i sänder. Vänder sig Phone House till folk som identifierar sig med vilken av deras butiker man kan tänka sig att handla i? Eller så är det jag som är konstig och kan tänka mig att hämta upp telefonen i den butik där den råkar finnas i lager.

Vet inte om det finns något ord för detta. Stuprörsnavigering kanske beskriver det användaren tvingas göra? Oavsett vad är det störigt i klass med att använda en sökfunktion för att få meddelandet om att inget kunde hittas och där inte finns någon bättre idé än att ställa en ny fråga eller ge upp.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.