Close

Bloggande i tjänsten exemplifierat i ett teknikföretag och en advokatfirma

Det är nog många företagare som funderat på bloggande som ett sätt att nå ut. Visst kan det vara nervöst och lite nytt för många men “man vill väl hänga med”.

Jag uppmärksammades av en bekant om att de var på gång att börja blogga på hans advokatfirma. Som start provkörde han Facebook via en Iphone för att testa hetsen kring uppdatering av status, torrbloggade och helt enkelt förberedde sig på vad det handlar om.

Ungefär samtidigt hittade en kollega en av våra branschkollegors blogg/community-system som ligger öppet på nätet.

Så jag tänkte göra en väldigt oschysst duell mellan dessa två 🙂

Nordic Law Vs. Logica

Kolla in de två kombatanterna här:

Båda bloggarna delas av flera personer, båda organisationerna jobbar inom endast en bransch – visserligen inte samma.

Nordic Law

  • + Bloggen är en del av den vanliga webbplatsen.
  • + De fokuserar på vad deras företag gör, har att kommunicera och bjuder på extra reflektioner kring vardagliga upptäckter och reflektioner kring juridik som grädde på moset.
  • + Smakfullt presenterat och följer ett lättsamt bloggformat.
  • + Bra översikt över bloggarna.
  • – Kategorier som fortfarande är tomma.
  • – Kunde varit mer förklarande rubriker.

Logica

  • + Något sånär hyggliga rubriker.
  • – Separat webbplats för bloggarna.
  • – J*vligt rörig presentation, för att inte säga smaklöst. Inte ens en logga eller tydlig avsändare.
  • – Finns massor med duplicerade etiketter. Noll användbarhet i att man ska försöka lista ut skillnaden mellan etiketten “twitter” och “twitter;”, “social” och “sociala”.
  • – Vad handlar bloggen om? Vad försöker de säga mig som besökare mer än att önska lycka till att hitta något intressant?

Överlägsen vinnare på alla plan är så klart Nordic Law som trots att de just börjat krossar Logica på bloggfronten.

Reflektioner

Logica kör på en bland IT-bolag hypad plattform nämligen IBM Lotus Connections, och är det inte j-vligt symptomatiskt att IT-bolaget fokuserar på IT-lösningen istället för vad lösningen handlar om?
Nordic Law är, som jurister säkert är som mest, jävligt konservativa och försiktiga när det handlar om vad för nymodigheter de hoppar på. På positivare språk skulle man kunna beskylla dem för att tänka efter före. Det är definitivt att föredra om man har ett rykte och varumärke att vårda.

Ok, företaget jag jobbar på håller också på med att köra in Lotus Connections. Vi gör det säkert med samma motivation som Logica, att lösa intern kommunikation och kunna visa upp för kunderna, men det är en stor skillnad. Skillnaden ligger i att vi har listat ut att Lotus Connections är ett företagsinternt verktyg för kommunikation. Som sådant fungerar det alldeles utmärkt med lite handpåläggning kring semantik/sökning och policies.

Vad jag skulle vilja vara med om är när en säljare på Logica lyckas boka in ett möte med Nordic Law för att ta deras bloggande “till nästa nivå” med hjälp av Lotus Connections 🙂

Min arbetsgivare är säkert inte per definition ett bättre företag än Logica, men anledningen till att magkänslan när jag själv jobbade på WM-data (numera Logica) var skum berodde nog på att det alltför ofta handlade om plattform och för lite om vad problemet var.

Vem väljer du att diskutera bloggning med över en öl – en säljare på Logica eller en av de bloggande advokaterna?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.