Boken Webbstrategi för alla

En introduktion till digital informationsarkitektur, designstrategi och mycket mer.


Du läser nu boken Webb­strategi för alla.
Gå till bokens innehålls­förteckning ›

Licens: Creative Commons Erkännande-DelaPåSammaVillkor 4.0
Utgåva: Webbversionen 1.0 (2017-09-29)
Titel: Webbstrategi för alla
Författare: Marcus Österberg
Förlag: Intranätverk

Vill du ha boken som PDF, Epub och Mobi finns den hos förlaget – gratis dessutom.

Ladda ner boken gratis hos förlaget ›

Innan vi börjar

Varför du ska läsa denna bok

Boken är en introduktion till det jag tror alla behöver veta om man jobbar med webben, oavsett yrkesroll. Min ambition har varit att göra ämnet kring webbstrategi mindre mystiskt och på en nivå de flesta ska förstå, utan svåra ord eller invecklade resonemang.

Bland mycket annat tas det upp hur man koreograferar det innehåll som utgör en webbplats och många av de designprinciper som man kan följa. Vissa mer välkända designprinciper prioriterar mobilanvändare först, andra mindre kända som fokuserar på tillgänglighet först och häftig funktion som eventuell bonus. De två sista delarna går igenom vad man kan behöva veta om ens webbplats lider av prestandaproblem, och avslutningsvis kommer ett gör-det-själv-test av en webbplats.

Denna bok är inte för dig som vill ha programmeringskod eller söker en orgie av tekniska tips. Däremot finns det gott om resonemang, idéer och knep du kan använda dig av i ditt praktiska arbete med webben. Denna bok ger dig inte ett färdigt förslag på en webbstrategi, men du kommer få kunskaper för att utforma din egen.

Om mig

Sedan 1998 har jag jobbat i alla tänkbara yrkesroller med webb som prefix. Webbdesigner, webbapplikationsutvecklare, webbkommunikatör, webbutvecklare, webbanalytiker, webbstrateg, webbevangelist…
Under dessa år har jag jobbat som konsult, lärare och som beställare, i det privata och i offentliga sektorn. Utöver detta drev jag fram till 2009 eget företag för att utveckla och förvalta en för den tiden relativt stor webbplats jag byggt upp under ett antal år.
Vid oräkneliga tillfällen har mina kollegor och chefer skämtsamt (?) sagt att jag borde skriva mitt eget evangelium så att de i lugn och ro kan ta till sig några av alla mina uppslag – särskilt med tanke på att polletten ibland trillar ner först efter att jag sökt mig till ett annat jobb.
Så här är boken på allmän, nåja, begäran. Boken som gör att om du råkar ut för mig i en arbetssituation vet vad min agenda är och din chans att förbereda dina motargument.

Om gästskribenten


Som bonus får du ett gästkapitel skrivet av en expert på Enterprise Search, nämligen Kristian Norling från Intranätverk som kommer gå igenom det du behöver veta om sökanalys.

Innehållsförteckning

Hoppa till kapitel