Close

Bygger plugin till EPiServer för att hjälpa redaktörer

Utkastet på mitt plugin till EpiserverHär själv jobbat som redaktör i EPiServer flertalet år. Nu råkar jag sedan 1,5 år tillbaka främst fokusera på att webbutveckla i EPiServer.

Det går inte att hjälpa det men jag märker att mitt fokus på vad som känns viktigt när jag konstruerar något till EPiServer är utifrån redaktörens perspektiv.
Under lunchen idag kastade jag snabbt ihop utkastet till en av delarna i ett plugin till EPiServer som ska innehålla lite smått och gott till redaktörer – eller åtminstone det jag själv saknat som redaktör.

Som första grej var att kunna få en lista över vilka sidmallar som finns och i vilken utsträckning de faktiskt används.
Det är inte sällan en webbplats skiftar fokus när dess redaktörers insikt om hur de vill använda webbplatsen tar nya riktningar. Ofta oundvikligt är det då dags för en inventering av vilka sidmallar/pagetemplates ens installation av EPiServer har.

På bildexemplet ovan kan man klicka på respektive sidmalls länk och få en lista över vilka sidor som använder mallen. I ett eventuellt framtida format kanske man ska kunna mixa ovan presentation med urval etc för att stödja massor med mallar och annan komplexitet.

Andra nyttiga redaktörsgrejer till EPiServer

Min önskelista är ganska lång, se kort utdrag nedan, men i och med att jag inte direkt jobbar mycket med redaktörsskapet längre så är det inte min lista som är viktig.
Vad saknar du för små finesser i EPiServer?

Korta versionen av min önskelista till redaktörsplugin

  • Mallfunktion.
    Enkel bläddring mellan olika mallar som finns, deras användning etc.
  • Textkonverteringsverktyg.
    Inte sällan har man fått en tokigt lång punktlista i diverse format där texten är i versaler och punkterna vill inte vara med som (x)HTML.
    Detta har jag redan en .NET-funktion för som snyggar till text.
  • Google SiteMaps.
    Alltså sök upp center på karta man vill presentera, klicka i var man vill ha punkter och beskriva respektive kartposition.
  • Semantikfunktion.
    Något generellt sätt att hitta relaterade texter att länka in som exempelvis till Wikipedia m.fl. Detta kan spara in en hel del tid.
  • Kategoriserad innehållsöversikt.
    Inte sällan hade det varit bra när man ”ansvarar” för en större sajt om det enkelt gick att sortera fram potentiella problemsidor, exempelvis sidor som inte uppdaterats på länge eller kanske där sidans skapare/uppdaterare inte har loggat in på mycket länge. Dessa grejer löses till viss del med standardfunktionerna i CMS 5´s nya rapportyta, men inte fullt ut.

Jag lär väl återkomma om/när jag får tid att realisera detta till något som kan vara intressant att paketera snyggare än som en verktygslåda för den dagliga supporten till min arbetsgivares kunder.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.