Citat om webbanalys och uppföljning

Besökare utplottade på en världskarta (bildkredd: klaussi-on-flickr-cc-nd-nc)

Som research inför min bok om webbanalys har jag grävt bland citat som rör webbanalys, eller kanske uppföljning i stort när det relaterat till webben. Du som råkat missat det så finns min kommande bok ute som förköp hos förlaget till ett extra bra pris. 200 kr och du får den i tryckt version i oktober och PDF plus Epub i slutet på september

“Don’t mistake activity with achievement.”
– John Wooden

Det kanske vanligaste misstaget vi gör när vi tittar på webbplatsstatistik. Många besökare innebär inte automatiskt att webbplatsen gör nytta för verksamheten.

“There is nothing more deceptive than an obvious fact.”
– Sherlock Holmes

Det finns så mycket vilseledande när man analyserar en webbplats. Några av grejerna tar jag upp i boken, bland annat self-selection bias, och ett gäng vanliga misstag när man betraktar statistik.

“Skribenterna hittar sina sidor lätt i denna platta struktur.”
– kollega

Har man inget rättesnöre är det lätt att gå vilse i hur (och för vem) man designar något, exempelvis navigationen.

“följ upp mot konverteringsmål och KPI:er genom ett korrekt uppsatt analytics. Optimering av SEO och Adwords ska ske på sista raden och inte på klick och CTR.”
– Sara Clifton

Klokt av Sara Clifton. En webbplats kan inte verka i en silo, dess framgång måste vara kopplad till verksamhetens framgång.

“Browsing should be as simple and fast as turning a page in a magazine.”
– Larry Page, grundare av Google

Om du missat det finns en klar korrelation mellan en framgångsrik webbplats och att den laddar snabbt. Jag tar upp tiotalet exempel på detta i boken, men vill du google på egen hand så kolla in Walmart som har en tydlig koppling mellan konvertering och laddningstid.

“If you think it’s expensive to hire a professional to do the job, wait until you hire an amateur.”
– Red Adair

Förhoppningsvis kommer boken om webbanalys till undsättning för dig som vill ta nästa steg i såväl kvantitativ som kvalitativ webbanalys