Close

Den digitala vardagen inte alltid så imponerande

Twitter-appen till Windows 8

Idag pratas det mycket förhoppningsfullt om vår fantastiska framtid med modern teknik. Digital delaktighet, maskiner som lär sig av människor, information blir kunskap som förmedlas från tekniska lösningar till människor, datadrivet beslutsstöd, ”wearable computers” och sensorer som hjälper oss i vardagen. Hurra!1!

Men hur ser det ut…egentligen?

Jo, bakom en lovande framtid finns en hel del vardaglig frustration och avsaknad av hälsosam konkurrens och förutsägbarhet.
Ovan bild är ett exempel. Det är den officiella appen för Twitter på Windows 8 sett på en 27-tumsskärm utan touch. Hur väl tycker du man förvaltar ytan en stationär dator erbjuder? Inte jättebra kanske.
Precis så som man på webben pratar om responsiv webbdesign för att designa för ett stort antal storlekar på skärmar kanske Microsoft och Twitter skulle försöka sig på att erbjuda ett mervärde till de, ganska många, med en stor stationär skärm och inte designa för Microsoft Surface – som ytterst få tycks köpa. Saknas hotfulla konkurrenter till Microsoft inom operativsystem? Ja, det verkar så. Annars kanske de inte vågat sig på ett halvhjärtat försök att blanda touchskärmar med mer ordentlig professionell utrustning.

Jag jobbar själv en del med sökbarhet, oavsett om det är sökmotoroptimering eller enterprise search inom organisationer och håller förstås viss koll på vad de olika sökmotorerna erbjuder och hur de utvecklas.
En sökmotor som har det lite tufft är Microsofts Bing.com som i bästa fall är på andra plats efter Google på publik sök på webben. Fick nyligen min Windows 8-dator kidnappad av spyware som automatiskt gjorde om alla sökningar till att gå via Bing. En irriterande men intressant upplevelse (sa jag att jag har virusskydd?).
Se nedan ett exempel där Bing fullkomligt misslyckas med att få en sökt domän att hamna på topp-tio i sökresultatet.

Sökmotorn Bing är helt omöjlig

Google har ingen anledning att oroa sig för konkurrensen dessvärre. Google själva med all sin relevanta data i knowledge graph, personalisering genom att veta din plats & historik lyckas trots allt ganska ofta klanta till det.
Ta nedan bild exempelvis. Jag befinner mig i Göteborg, vilket Google vet, och i Göteborg finns en geografisk plats befolkad med människor och platsen kallas Angered – vilket Google vet. Jag har språkinställning svenska och engelska på min inloggade Google-söksida. Trots det tror Google att ordet ”Angered” betyder förargad snarare än bostadsområdet i nordöstra Göteborg – det spelar ingen roll om jag har ett versalt A eller ej. Däremot funkar sökningar som bilverkstad angered så oerhört mycket bättre.
Google förstår helt enkelt inte vad jag söker efter, men inte lika illa som Bing åtminstone.

Google har noll koll

Många pratar också om internet of things, prylarnas internet, vilket är alla saker som är uppkopplade till nätet och ska ofta effektivisera vardagen eller hjälpa människor. Ofta är dessa prylar skapade av företag som inte riktigt är vuxna uppgiften. Ibland via kreativ finansiering, så kallad crowdfunding, som gör att nybörjare får chansen, andra gånger etablerade företag som försöker bredda sin verksamhet.
Jawbone som normalt sett gör ljudprodukter är ett exempel. Under 2011 släppte de ett armband, Jawbone UP, som var en mångsidig stegräknare. Det gick inte alls bra då en massiv andel av de leverade produkterna inte fungerade. De gjorde ett andra försök under 2013 och möjligen gick det bättre men det saknas inte kunder i deras supportforum som fått byta sina armband varannan månad.
Själv fick jag vänta en och en halv månad på att få mitt 2 månader gamla armband utbytt efter att det slutat fungera. De höll tyst i fyra av dessa veckor trots att jag återkopplade varje vecka och efterfrågade aktuell status om nytt band. Plötsligt återkom de med att den blå varianten tagit slut och undrade om jag kunde tänka mig en svart variant. Det hade jag svarat ja på dag ett om de bara haft/tagit sig tid att kommunicera med mig.
Om hälften av tiden består av att jaga supporten om besked när ens utbytesband dyker upp börjar nog fler än jag tveka om det är värt det.
Vad förväntar du dig själv när du köper en pryl? Och om prylen kopplas via app i din telefon?
Vad jag hörde av vänner som kör Iphone kräver senaste versionen av Jawbone UPs app tillgång till mikrofonen för att synkronisera data. Vad behöver den mikrofonen till? Har man rätt att reklamera produkten om man inte godtar dessa ökande behov? Är det värt 1200 kronor att inte veta hur det hela utvecklar sig?

Lämnade nyss in min HTC One på service för andra gången sen jag köpte den i mitten på juni. El-giganten poängterar i sin service-info att de inte ansvarar för bristfällig mjukvara. Hur bra är din smartphone om mjukvaran (iOS, Android eller Windows Phone) inte är fullt kompatibel med hårdvaran? I mitt fall tappar telefonen allt ljud efter att den varit i ljudlöst läge, tills dess jag startat om den. Det är onekligen mjukvara.
Svag prestation av en flaggskeppsmobil för 6000 kronor, tycker jag, där den initiala frustrationen också var onödigt stor.

Det finns onekligen några nya utmaningar att vara en smart konsument idag. Åtminstone om man vill slippa huvudbry.

Vill du däremot drömma dig vidare till en mer funktionell digital framtid verkar Internetdagarna i november vara en bra plats. Tusen spänn per dag och den andra dagen har ett heldagspass på detta tema.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.