Design av intranätsök

Tidigare genomförde vi på VGR ett projekt för att ge vår sökmotor en sedan länge välbehövlig ansiktslyftning. Jag skrev ett avrop som konsulter från tre olika firmor vann. Det blev Kristian Norling från Intranätverk som strateg, Daniel Bengtsson från Avega Group som webbutvecklare/gränssnittsutvecklare och Peter Antonius från Whitespace på design/gränssnittsprogrammering som kompletterade mina kollegor i arbetet.

Kravställningen var i korta ordalag mobile first som designprincip vilket innebar rätt stränga prestanda- och användbarhetskrav så det funkar i dagsljus och med tveksam uppkoppling.

Nedan kan du se hur designen blev. Men jag tänkte kommentera de grejer jag tycker är lite extra kul och hur jag tänker mig att vi kommer använda dem i framtiden (vi har inte råd att utveckla allt som finns på bilderna :/).

Dokumentsök som drar nytta av mikrodata

Notera att i vårt förslag på dokumentsök finns exempel på hur vi använder innehåll som har en strukturerad uppmärkning via mikrodata – att sökfunktionen har vett att lyfta fram dagens erbjudande i lunchmenyn. Detta görs genom att följa vad som borde vara praxis vid dokumentation och märker upp innehållet för att uppnå god informationshygien. Det räcker inte med att skriva in text i Word för att en sökfunktion ska förstå vad innehållet är av för sort, hur den kan omformas etc.

På webben i stort använder man idag oftast standarden Schema.org för att ange mikrodata för en webbplats. Det är samma sak som sökmotoroptimerarna sålt de senaste åren fast ofta under benämningen RDFa.

Dokumenthantering med omsorg för sökbarhet och innehållets mångsidighet

I dokumenthantering skulle en sån här hantering, mig veterligen, kräva att man släpper tanken om att ett dokument måste skapas via Office-paketet. Det i sig kan ju göra en övergång till mer ordnad dokumenthantering ytterst komplicerad med tanke på den reflexmässighet många uppvisar genom att starta Word innan de kan skriva ner text – för att sen ladda upp Word-filen till intranätets uploadkatalog eller mejla eländet som en bifogad fil.

För att uppnå användbarhet för den som skapar innehållet lär det behöva bli formulärbaserad inmatning, att dokumentskaparen tvingas ange vad varje del av innehållet är av för typ och sedan mixar dokumenthanteringssystemet ihop det till en råfil. Råfilen är säkert i formatet RDF vilket sökmotor och annan teknik kan göra mycket med.

Men mänskliga läsare då? Ja, de får det format de behöver, efter behov och preferens. Dokumenthanteringssystemet omformar alltså råfilen till vad varje läsare kan ta emot. I sökmotorn är det bara delmängden med veckans matsedel ur dokumentet som ska visas om det matchar sökfrågan, ska jag läsa något via webben blir det hela dokumentet som HTML, ska jag redigera delar av texten kanske just jag valt att få det i formatet Markdown (istället för att öppna det i Word).

Så kallade fullträffar (aka keymatches)

Dessa används på ens egen sökfunktion för att lyfta fram det man anser är viktigt eller som av någon anledning är svår att hitta. De ligger överst och har i bilderna nedan en bild eller videoklipp inbäddat bredvid sig. I vårt fall tycks intresset för att lägga in en keymatch vara större bland webbredaktörerna än att sätta nyckelord på det man skapar i webbpubliceringssystemet.

På sikt hoppas jag kunna skrota vår hantering av keymatches för att istället göra en remix av den faktaruta du garanterat sett i högermarginalen på Google, deras Knowledge Graph alltså. Google använder en mix av det du finner på Wikipedia med innehåll de själva känner till och har i en strukturerad form. I vårt fall, på landstinget, har vi ju massor med intern information som förklarar medicinska begrepp ur diverse etablerade ordlistor, riktlinjer för behandling och mycket mer (som vi kanske vågar mixa med externt material). I ett exempel som inte har med vård att göra skulle det kunna vara att på intranätsök hitta de produkter, med bild och allt, man kan köpa via vår centraliserade inköpsservice. Denna typ av dataöverföring kan skötas via syndikering från leverantören in till ens egen verksamhet, som simplast med tekniken RSS (läs mer på Wikipedia’s artikel om Product Information Management).
Med andra ord ser jag gärna en framtid där vi genom återanvändning av vår referensdata och Master Data Management-system börjar blanda in svar på frågor och inte enbart serverar sökträffar baserade på en relevansmodell – att gå från sökmotor till svarsmotor 😛

Skärmdumpar från intranätsök-projektet