En prismedveten konsuments bekännelser

Många av oss börjar på Prisjakt.nu

Här kommer en liten historia som förklarar varför Elgiganten kan få det svårt att övertyga griniga konsumenter som mig. Då tänker jag inte på att de har relativt inkompetent personal som menar att en skrivare som stödjer USB 2 går snabbare även om datorn bara stödjer USB 1.1,  utan det mest basala – att ens kunna sälja den enda varan man är ute efter.

Elgigantens pris på hörlurarnaEtt av alternativen till att planlöst besöka butikerna för att kolla vad de erbjuder för varor, som man kanske gjorde förr förutom att ringa dem, är att kolla butikens webbplats. Är man dessutom prismedveten eller inte har några preferenser kring vilken butik man vill handla i börjar man på Prisjakt, Pricerunner eller annan tjänst som startpunkt.

I mitt dagsaktuella fall var det en specifik produkt jag enbart var ute efter. De basintensiva lurarna från Sony som kostar cirka 400 kronor. Väl inne på prisjakt lyckas kedjan Elgiganten fånga min uppmärksamhet med att erbjuda dessa lurar till mindre än halva priset mot vad jag sett varan erbjudas på OnOff. Det låter ju kalas!

Lagerstatus på Elgiganten i Kållered utanför GöteborgVäl inne på Elgigantens webbplats kan jag konstatera att de mycket riktigt kostar så pass lite. Visst, ibland är det en påslag på typ 10% om man sticker och köper grejerna i butik, så jag kollar var de har varan i lager.

Ok. Varan finns i Kållered söder om Göteborg. Väl på plats hos Elgiganten i Kållered kan jag inte finna en endaste hörlursliknande produkt tillverkad av Sony. När jag tar kontakt med en kvinna i butikspersonalen och frågar så kollar hon sitt lager via en dator och konstaterar att de har 1 st kvar av denna vara i butiken, “jag har just inventerat och inte sett dessa lurar, men det kan ju vara lagerfel, någon som lagt den i en frysbox i butiken, stulit den, etc, etc, etc“.
Som grädde på moset så ser jag på kvinnans skärm att hörlurarna kostar 399 kronor på plats, det vill säga lika mycket på hos deras konkurrent alldeles bredvid och bra mycket mer än dubbelt så mycket som angivet på deras webbplats.
Kvinnan går ut på lagret, kommer tillbaka och säger att de inte har någon vara och att de antagligen inte haft den på länge.

Det hela slutar med att jag köper hörlurarna hos OnOff som ligger alldeles bredvid, de var i alla fall duktiga nog att tala om på sin webbplats att de endast hade enstaka exemplar av varan jag sökte.

Nu jobbar jag inte inom samma bransch som Elgiganten, men en av de överlägset viktigaste delarna i det även de gör är att åtminstone inte underträffa förväntningarna en kund har på dem.
Härmed skiter jag i Elgiganten oavsett och håller mig till Webhallen.com där jag både kan boka varan och se _exakt_ hur många de har i lager i respektive butik.