Experiment med personalisering inom e-handel värd att följa

Very.co.uk är den kaxiga satsningen som menar att de kan det där med personalisering. De ska tydligen med insamlad data om besökarna/kunderna kunna visa startsidan i 1,2 miljoner olika skepnader.

Det här innebär att en tjugoåring som letar efter helgens outfit och handlar hos oss möts av sina favoritvarumärken i butiksfronten, medan hemmafixaren som är ute efter att inreda sitt hem möts av lampor och inredningsdetaljer.”

Vi får förhoppningsvis lite information senare om hur väl det föll ut. 

Men som Karen McGrane påpekar i Content Strategy for Mobile så tycks det vara lätt hänt att dra förhastade slutsatser (ofta på bristfälligt eller obefintligt underlag). I just det fallet att man inte kan förutsätta att användaren via en mobil är i ett särskilt sammanhang. Hen kan lika gärna vara på badstranden, springande mot bussen eller halv-glo på tv och leta information via mobilen. Ofta antas man vara väldigt aktivitets-, geografiskt- eller lösningsfokuserad när man ansluter från en mobil.

Om man ska se på sitt innehåll från ett Enterprise Content Strategy-perspektiv är det inte helt simpelt att ens testa sina antaganden.

På hemmaplan har vi Nelly.com som har desto mer långt kvar till personalisering. Det kräver ju viss dos användbarhet som fundament för att personalisering ska bli meningsfull. Se bara hur de introducerar en inloggad kalsongköpande snubbe på sin startsida…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *