Close
En livs levande eldräv / Firefox (fotokredd: jadawin42-on-flickr-cc-by-sa)

Firefox knycker andraplatsen från Microsofts webbläsare

För första gången någonsin passerar Firefox marknadsandel globalt den för webbläsare från Microsoft. Detta har mätföretaget Statcounter räknat ut på den webbplatsstatistik de samlat på sig under april 2016. Deras data borde vara ganska trovärdig, trots de ibland märkliga lokala variationerna i val av webbläsare, då de mäter på tre miljoner webbplatser och har haft femton miljarder sidvisningar.

Allt som allt så stod Firefox för 15,6 % och Microsofts webbläsare fick 15,5 %. Som du förstår så gömmer det sig en gigant här, nämligen Google Chrome som har över 60 %. I marginalen finns webbläsare som Apples Safari, Opera, med flera.

Vad kan Firefox framgång bero på?

Nu spekulerar jag vilt, men jag tror att de Windowsanvändare, främst på Windows 10, som märkt att Microsoft fasar ut Internet Explorer till fördel för Microsoft Edge, gör ett aktivt byte. Plötsligen märker de att internet kanske inte är synonymt med Explorer.

Sen att kalla det för framgång är inte helt rättvisande. Det är trots allt så att Firefox har tappat mindre andelar jämfört med Explorer/Edge, samtidigt som Google Chrome fortsätter att öka.

Spelar det här någon roll för min webbplats?

Antagligen är detta inte något som avgör hur du jobbar med din webbplats. Men det är absolut värt att försöka hålla koll på andelarna så man gör representativa mätningar.

I viss utsträckning kan en ändrad fördelning också påverka hur webbens användare beter sig. Låt säga att många av de som kommit till Firefox för första gången når insikt i annonsblockering – ja, då kan det börja påverka vissa webbplatser.

Kolla in källan hos Statcounter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *