Förutse framtida problem med mätbara mål

Tänkte bjuda på en liten anekdot som, om jag spekulerar något, kan vara ett lysande exempel på negativa konsekvenser av en införd kultur av mätning.

Exempel på KPI som kan motverka hållbarheten i företagets affär kan säkert beröra hur man ser på de heliga arbetstiderna. Exempelvis ringde jag nyligen vår resebokare med många minuters marginal innan det heliga klockslaget 17:00. Placerad i kö fram till några minuter efter 17 så bröts samtalet, något jag inte varit med om de senaste 10 åren.

Hur mäter man då journumrets effektivitet? Ja, man kan ju fråga sig hur motiverade de olika anställda är på den firman att undersöka eventuella problem när de tjänar några hundra per samtal som bryts om personen ringer tillbaka. 

Nu kanske jag är onödigt konspiratorisk, men det är hela poängen. Ens sätt att mäta sin verksamhet är också ett styrmedel – om det påverkar de anställda kommer de försöka jobba så ens nära kollegor anser att man bidrar. 

Här är det bäst med raka rör och att inga tveksamheter ska uppstå. Detta är också en anledning till varför jag nog är ovanligt restriktiv med vad jag tycker platsar som ett KPI, de är inte till för att få någon att känna att en arbetsdag varit meningsfull, de ska instruera folk till ett bra beteende som i förlängningen bidrar till att de anställda mår bra. 

Jag säger inte att man inte får lov att ha futtiga mätvärden, men man måste ha insikt i att vissa värden bara beskriver något man är nyfiken på och så finns det andra mätvärden som inte alls talar till ens mer nördiga fåfänga. 

De mer futtiga mätvärdena är det som hjälper dig berätta historien bakom en förändring i dina storslagna nyckeltal. 

Key Performance Indicator kontra Performance Indicator…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *