Close
Google domineras av annonser - sökmotor för att hitta annonser?

Google allt mer en annonsplattform, allt mindre en sökmotor

Google har nyligen passerat Apple som världens högst värderade företag. Det alltså baserat på Googles aktievärde. Ett drag som Google nu annonserat ger sken av att de vill lämna Apple ännu lite längre bakom sig. Man kommer nämligen att sluta erbjuda annonsplatser ute i högermarginalen, istället hänvisas man till de som finns i sökresultatets spalt – huvudspalten.

SEO != SEM

Man kan göra en grov uppdelning av ett sökresultat hos en sökmotor. Dels har vi det organiska sökresultatet, alltså de ”vanliga” sökträffarna, sedan finns de köpta träffarna vilket är annonser, reklam m.m.

Att jobba med att optimera en webbplats konkurrenskraft inom det organiska sökresultatet är det som kallas för sökmotoroptimering, ofta förkortat SEO efter engelskans Search Engine Optimization. Det köpta resultatet går under begreppet SEM – Search Engine Marketing.

Reklamplatserna, ofta kallat PPC – Pay Per Click – i högermarginalen är billigare än de i huvudkolumnen. I och med det faktum att det kommer finnas färre annonser kommer konkurrensen om de som finns kvar att öka. För dig som inte köpt PPC-annonser hos Google så är det värt att veta att de du ser i sökresultaten hamnat där för att de vunnit en budgivning. De som betalar mest är de som visas. Många SEO-personer brukar skämta om att man kan gömma ett lik på sida 2 hos Google, risken att det upptäcks är försvinnande liten då det är väldigt ovanligt att någon klickar på annat än de första träffarna.

Det är väl ingen vild gissning att det genomsnittliga priset per annons kommer öka, och att Google-annonsernas vinstmaximering kommer ha påverkan på att kommersialisera det folk hittar på ”hela internets enda sökmotor”.

Ännu fler annonser innan sökresultatet

Som grädde på moset kommer de sökbegrepp där stor konkurrens finns troligen ofta få en extra träff överst i sökresultatet. Det är fantastiskt bra för Google som i ett svep ökar reklamutrymmet i toppen med en tredjedel. Dock är det mindre bra för den som ligger överst i det organiska sökresultatet. Helt plötsligt halkar man ner från plats fyra till plats fem.

percentage-of-traffic-by-google-results-position-chitika

Går man på siffror från 2013 av Chitika så får första träffen hela 33% av all trafik. Den platsen och de två efterföljande har varit till salu under en tid. Räknar man med även den fjärde träffen nu så innebär det att det är ännu svårare att nå ut på Google enbart på grund av webbplatsens kvalitet.

På konkurrensutsatta ord, alltså där det finns andra som är beredda att betala för att komma ovanför det organiska sökresultatet kommer det enligt en överslagsberäkning av Chitikas siffror endast vara 31% av trafiken kvar att dela på. Det är alltså nästan meningslöst att ens försöka konkurrera i det organiska resultatet, eller att putsa på webbplatsens innehåll i hopp om att Google ska gilla en.

Vad är problemet? Above the fold!

Nu kan man absolut vara tveksam kring påståendet att få användare skrollar ner på en sida, men låt oss i alla fall göra antagandet att ju längre ner på en sida desto färre användare är det troligt uppmärksamt iakttar innehållet. Om inte annat är det precis vad all statistik från sökmotorer visar – ju längre ner desto färre klick.

Google så som det ser ut på en Iphone 6sVill man sätta siffror på det, som W3Schools har gjort, så är det cirka hälften av användarna som har en skärmupplösning på mindre än 800 bildpunkters höjd. Med menyer, diverse verktygsfält och annat krom brukar många slänga till med att viktigt innehåll ska vara inom de första 600 bildpunkterna på desktop-webben, för mobiler är det väl troligen höjden på senaste Iphone går efter. Bilden överst i detta inlägg visar att en normalanvändare på dator ser ungefär en organisk träff, men en massa annonser.

På en Iphone 6s däremot ser man enbart annonser om man inte börjar skrolla.

Webben har onekligen förändrats. För dig som inte varit med på webben sedan 90-talet så kanske första kapitlet i Webbstrategi för alla är intressant. Det tar upp de två generationerna av webben som fanns innan den vi ser idag.

Hinner du köpa boken under februari så har du ett introduktionserbjudande – 50 kr billigare!

Läs boken Webbstrategi för alla  ›

1 thought on “Google allt mer en annonsplattform, allt mindre en sökmotor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.