Close

Google har släppt siffror för sökordshjälpen till AdWords

För några veckor sedan ändrade Google så att deras sökordshjälpmedel numera visar sökvolym. Med andra ord kan man nu se lite bättre hur många som faktiskt söker efter en viss term, hur mycket konkurrens det finns om man nu tänkt annonsera på termen och ett genomsnitt av sökvolym över en längre tid.

För oss som kanske är mer intresserade av att skapa material till webbsidor och lära oss om vilka ord som är användbara i SEO-sammanhang fungerar detta jättebra för att få fram:

  • Relaterade ord.
  • Kompletterande ord i samma sökfras.
  • Synonymer.

Tidigare var det Overture/Yahoo som hjälpte en med detta, men den tjänsten försvann här under våren.
Prövade lite på ett gammalt sökord jag brukade jobba med, nämligen ordet festival. Slutsatsen är att man tyvärr inte får med ord som inte är särskrivna, bland annat festivalinfo och roskildefestivalen, det gör att det blir lite mer jobb.

Pröva Googles sökordshjälp »

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *