Close

Halebops nya responsiva webbplats

Halebop har släppt en ny responsiv webbplatsMobiloperatören Halebop lade nyligen ut sin nya webbplats. Det kanske inte förvånar många att en nysläppt webbplats är responsivt byggd men vad jag kan se så är de först ut i sin bransch. Av deras branschkollegors webbplatser är det kanske bara Tele2 som de som inte gillar responsivitet kan tycka ändå håller måttet – jag är dock inte av den åsikten.

“Eftersom vi har unga kunder som är vana vid att alltid ha med sig telefonen så blir den navet i vår relation. Tanken är att det ska vara enkelt oavsett om kunden vill handla, behöver en hjälpande hand, eller bara är nyfiken på våra produkter eller tjänster.”
– Bodil Prising, VD för Halebop

Halebops startsida på en iOS-enhetNedan följer en kortare titt på halebop.se

Litet prestandatest

  • 1,4 sekunder innan första byte skickats enligt L.O.R.I.
  • 4,6 sekunder att ladda hela sidan enligt L.O.R.I.
  • 34 av 100 i Google Page Speed.
  • Grade C och 71/100 enligt Yahoos YSlow.

Recension av Halebops webbplats

Prestandamässigt ligger de intressant nog rätt dåligt till samtidigt som det fungerar helt ok som upplevelse. Att ha 34 av 100 i Googles Page Speed är inte särskilt bra, men då sidan laddas fullständigt på mindre än 5 sekunder på min skakiga mobila uppkoppling ute i ödemarken så har de på något vis lyckats förmildra tekniska möjligheter med ett sparsamt innehåll.
Skulle jag själv sitta på beställarsidan hos Halebop hade jag nog slantat upp 10 000 kronor extra för följande justeringar:

  • Aktivera komprimering på statiska filer. *puuuh* alla missar detta av någon anledning.
  • Se till att webbläsarens cache används i större utsträckning med mer långlivade filer som inte behöver laddas ner lika ofta.
  • Ladda in åtminstone jQuery via Googles CDN.
  • Låta Google Analytics spåra sidladdningstiden genom att uppdatera spårningsskriptet.

Ovan punkter tillsammans med vad man eventuellt mer hinner med bör lyfta sajten till lite mer respektabla 70 poäng i Google Page Speed och det skulle se snyggt ut att man som mobiloperatör inte skickade mer data än nödvändigt till sina besökare. Halebop erbjuder ett abonnemang med 500 Mb surfpott, vore det inte snyggt att inte själv bidra till onödig trafik i sin kundkontakt?
Att det tog mig 1,4 sekunder att få ner min första byte är kanske slumpen och händer extremt sällan, men det är definitivt värt att hålla koll på om det går att förbättra. Har svårt att tro att det gäller denna webbplats men de gånger sajter jag själv byggt haft detta problem har det antingen saknats server-cache eller så har servrarna behövt bytas ut.

Designen finner jag också intressant. Det känns som att de medvetet eller ej gått in på mobile first då webbplatsen är aktivitetsdriven i form av anledningen till att man besöker Halebops webbplats. Istället för att låta marknadsfolket och reklambyrån få frispel över allt kul man kan göra har man troligen insett att Halebop inte är stället man går till för att underhålla sig, gilla på Facebook och allt annat som så många verkar tro ger ett mervärde. Klart snyggt gjort tycker jag.

Övergången från stor skärm till mobil är bra gjord genom ett igenkännande sidhuvud, de ikoner som behövs och inget förvirrande nonsens. Undersidorna är hyggligt konsekventa i sin navigering genom något jag skulle kalla för lockande puffar som visar lite av varje underdel. Exempelvis under shop-delen har man bantat ner och visar två telefoner, att de har 30 stycken att ta del av om man klickar vidare. Samma struktur för tillbehör.
Det ger en känsla av att de klarar av att prioritera och det blir enkelt att skumma igenom sidan även fast man har en mobiltelefon.

Tittar man på användbarheten så är även det bra gjort. Har inte sett något som är svårt att träffa med en stor tumme, det skulle vara ikonerna i sidhuvudet som eventuellt får några felklick.

Det här är nog en av mina favoriter inom responsiva byggen i år. Ser fram emot att min operatör Telenor får ändan ur vagnen och bygger något likvärdigt 😛

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *