Hur ska en bra 404-sida funka?

404-felsidan på Webbstrategi för alla

Det är väldigt mycket man ska tänka på när man bygger en modern webbplats. En sak som tycks vara lätt att glömma bort är att tänka sig in i användarens sits och att hantera avvikelser på ett bra sätt.

Som beställare eller utvecklare är man inte en så värst representativ som användare när man testar igenom sajten. Man hastar igenom sidor, klickar på länkar och ögnar igenom vitt och brett. Det är lätt att missa uppenbara grejer. Som hur man hanterar fel (man kanske inte snubblar över som testperson).

Praxis för en Error 404-sida

I boken Webbstrategi för alla tar jag upp några konkreta krav på en bra 404-sida för att man inte ska svika användaren. Till att börja med behöver man designa webbplatsen så man tar hand om inarbetade adresser som upphör att gälla.

“404-sidan i sig behöver leva länge och ta hand om döda adresser, vilket ibland är hela domäner som lagts ner.”
Webbstrategi för alla

Ovan kommer från delen om informationsarkitektur, närmare bestämt delen om URL-strategi och hur man tar hand om en webbplats när stora förändringar behöver ske. Ett konkret förslag på utformning är att stoppa in en sökfunktion så användaren kan försöka hjälpa sig själv fram, om man inte rent utav gör en kvalificerad gissning och automatiskt ger användaren ett sökresultat. Exempelvis kan man söka baserat på ord som finns i den efterfrågade adressen som försvunnit.

“Den typen av sökningar kan göras av 404-sidan och presenteras istället för att lämna besökaren i sticket.”
Webbstrategi för alla

Sist men inte minst återkommer boken till ämnet om hur 404-sidor ska utformas under bokens avslutande självtest. I delen om hur man (utan konsulter) utvärderar tillgänglighet och användbarhet konstateras det som kan kännas uppenbart när man tänker till kring vilka felsidor man själv uppskattat.

“Användbar felsida

En så kallad 404-sida måste berätta vad som hände och hjälpa besökaren tillbaka till det som eftersöktes. För din egen skull bör även loggning ske för hur besökarna hamnade på felsidan, var de kom ifrån med mera.

Så här kollar du efter fel:

– Ange en felaktig adress till en webbplats och se vad som händer. Kommer det fram en sida som talar om att ett fel uppstått? Syns det vems webbplats man befinner sig på? Får man hjälp att hitta det man sökte efter? Finns det uppenbara sätt att nå startsidan?”
Webbstrategi för alla

Spåra besök på dina felsidor!

Det är förstås klokt att se till att webbplatsstatistiken samlar in statistik om hur ofta någon hamnar på felsidor. Åtminstone 404-sidor är ganska enkelt att placera spårnningskod på. Då kan det se ut som i Google Analytics nedan. Är ju bra att veta om man har mycket trafik på denna typ av sidor, några av dem kanske du vill ta hand om?

Logga 404-fel i Google Analytics

I Google Analytics kan man hitta specifika sidor på flera sätt. På denna bild är en sökning på sidtitel gjord för att hitta just träffar på 404-felsidan.

För att få reda på vilken adress som anropades har du antingen möjligheten att filtrera fram det ur Google Analytics (baserat på sidtitlarna i mitt fall) eller så finns det tillägg för sånt i kompetenta publiceringssystem. I WordPress använder jag SEO Redirection för dels att fånga in 404 som inträffar på sajten men också för att skicka de besökarna vidare om det finns en bra ny motsvarighet.

Kolla in boken Webbstrategi för alla för fler tips kring utformning av en webbplats. Den är just släppt i en andra upplaga och februari ut är det dessutom introduktionspris + att du får e-boken på köpet. En schysst deal tyckte jag och förlaget 🙂

Galleri: Exempel på roliga 404-felsidor

När man nu ändå gjort sin användare lite lätt irriterad genom att inte servera det innehåll de efterfrågade kan man kanske kosta på sig att skoja lite lagom. Nedan har du några exempel på roliga eller bra 404-sidor jag själv hamnat på de senaste veckorna. Ja, jag skärmdumpar alltid 404-sidor… 🙂