Close
Unique (photo-by-Ross-Griff-on-flickr)

Inga kopior av innehåll

Detta är punkt tolv i listan med hygienfaktorer, det där du ska kolla upp någon gång emellanåt.

Endast en adress till ett unikt innehåll. Svårare än så är det egentligen inte.

Men om du nu har dubletter av innehåll – i alla fall när det gäller sidor – så bör du tala om dess “kanoniska adress” alltså med metadata peka ut den sidan som är ursprunget, den som du vill att sökmotorn ska indexera. Det är vad som kallas för dess canonical-URL, läs mer hos Google.

Endast en adress till ett unikt innehåll – undvik kopior och dubbletter

Att innehållet ska vara unikt på en adress gäller mer än själva sidorna, vilket kan vara lätt att missa om man inte gräver tekniskt. Ibland snubblar jag över sidor som hämtar in samma Javascript-ramverk två gånger fast från två olika adresser.

Förutom att det är klantigt gjort av utvecklarna så är det slöseri med besökarnas uppkoppling och en signal om rätt låg ambitionsnivå till sökmotorer när de ska välja vilken sajt som ska rankas högt.

Allt ska vara så unikt som möjligt

Något som många nog inte tänker på är att allt ska vara så unikt som möjligt. Jag kan fnissa lite åt de webbplatser som fortfarande har en uppifrån-å-ner-syn på nyckelord på sin webbplats, att de alltså har organisationens namn som nyckelord på varenda undersida. Det liksom förtar meningen med att ens ange det nyckelordet, eller hur? Samma sak gäller för sidtitlar, de ska vara unika för att bli användbara på sökmotorer, i favoriter med mera.

Tänk på att även dina beskrivningstexter som hamnar i meta-description behöver vara så unika som möjligt.

Den överlägset vanligaste varianten på detta lär dock vara jättestora organisationer och hur de sköter sina PDF-dokument på externa webbplatser. När jag jobbade som webbansvarig på Sahlgrenska Universitetssjukhuset för många år sedan var det med skräck jag fick siffror om hur många kopior av dokument som låg och skvalpade i vår uppladdningskatalog. Det värsta är ju att det inte är lätt att se till att alla blir uppdaterade när en ny version ska ut. Det är väl av denna anledningen som man kan förstå att Google bör ranka ner en om man har massor med kopior av samma dokument, bilder eller annan typ av material.

Ta hjälp av Google för viss översikt

En googling på site:minsajt.se filetype:pdf kan i värsta fall vara den bästa översikt du kan få över dokument som publicerats på din webbplats, åtminstone de som Google känner till. När det gäller bilder och video kanske risken för dubletter är mindre, men då kan du googla enbart på site:webbstrategiforalla.se för att sedan växla över till bilder samt video för en översikt. Notera att det kan vara andra adresser som serverar mediafiler och dokument, exempelvis kommer många av min arbetsgivares dokument ut från subdomänen alfresco.vgregion.se, med andra ord googlar man på site:alfresco.vgregion.se

Verktyg för att hitta kopior av material

Först och främst kan du vända dig till Google Search Console. Där finns vyer som varnar för identiska sidtitlar och beskrivningstexter.

Sistrix har med detta i sina rapporter, dock kan du inte räkna med svar ens samma dag men du får en trevlig summering av vad som behöver tas tag i.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.