Lagom många länkar på sida

Länkar i en järnkedja (credit-andreas-levers-on-flickr-cc-by-nc)

Detta är punkt sexton i listan med hygienfaktorer, det där du ska kolla upp någon gång emellanåt.

Hur många länkar är lagom för enskild sida på din webbplats? Ja, det är svårt att sätta en exakt siffra på det och att det skulle vara en absolut gräns. Men här följer lite resonemang kring varför du ska bry dig över huvud taget.

Varför du ska ha länkar per undersida

Alla länkar man har på en sida ska vara absolut nödvändiga. Varför? Jo, det belastar din besökares uppmärksamhet att välja bland de alternativ du ger. Vilken är möjligen viktigast i sammanhanget?

Ett sätt är att sätta en exakt gräns över vad som är ok oavsett vilken typ av sida det är. I några verktyg jag använt har det varnats om man har över 200 länkar på en undersida, då oavsett om de pekat på sidor inom webbplatsen eller externt.

Länkjuice = allt kan inte vara viktigt, alltid

Tänk på varje sida som att den har 10 förtroendepoäng att dela ut till andra sidor genom vad den länkar till. Länkar du till 5 sidor får de 2 poäng vardera, länkar du till 100 får de en tiondel var.

Försök också balansera andelen utlänkar, alltså länkar som leder bort från din webbplats. Det är både en signal till sökmotorn, och besökaren, i vilken utrsträckning man hänvisar bort från den egna webbplatsen. Detta med en bra balans kring intern och extern fördelning av länkjuice är värt att bevaka och kolla hur marknadsledarna i din nisch gör.

Kortfattat: Är poängen med en viss undersida att skicka iväg folk, eller finns internt material att erbjuda?

Många interna länkar tyder på rörig struktur

Att enbart länka internt inom sin webbplats löser inte nödvändigtvis dina bekymmer. Genom att ha mängder med interna länkar försvagar man den interna länkstrukturen.

Kör man WordPress är det inte sällan ett självframkallat magplask, du säkert sett, att spamma sina egna bloggposter med massor av taggar. Ju fler taggar, desto fler länkar och associationer – det är vad man har de bredare kategorierna till. Håll igen, helt enkelt.

Använda rel=“nofollow” på externa länkar

Just för externa länkar kan man sätta attributet nofollow, det talar om att man inte rekommenderar en sökmotor att följa länken och är ett sätt att berätta att man inte har förtroende för den länken. Dels kan man fråga sig varför man har en länk man inte vill ansvara för, men detta är en pragmatisk standard som växt fram exempelvis för länkar som tillkommer på grund av användares bidrag på webbplatser. Med andra ord ett sätt att inte belöna spammare och ett försök att vara selektiv med var man lämnar sin länkjuice.

Verktyg

Optimizr.com har med detta i sina rapporter, dock kan du inte räkna med svar ens samma dag men du får en trevlig summering av vad som behöver tas tag i.