Lagomt djup i webbplatsen

Karta över Atlantens saltiga djup (credit-internet-archive-book-images-on-flickr-pub-domain)

Detta är punkt tjugo i listan med hygienfaktorer, det där du ska kolla upp någon gång emellanåt.

En högst ovetenskaplig tumregel du kan hålla dig efter är att väldigt få orkar leta sig mer än tre nivåer ner i din webbplats för att hitta vad de söker. Detta dels för att många inte känner att de har den tiden att lägga på en bevisligen svårnavigerad webbplats men också för att man inte vet om det är lönt.

Hur hittar jag “djupa” sidor på min webbplats?

Om din webbplats har hierarkiska adresser, sådana som anger snedstreck lite här och var, så kan du enkelt räkna dem. I vissa webbstatistikverktyg, exempelvis Piwik, kan man bläddra sig ner i denna mappstruktur och se den ibland bistra verkligheten av hur många nivåer som faktiskt finns.

Varför sökmotorer som Google tycker detta är ett problem

Ofta går användbarhet, tillgänglighet och sökmotorers behov hand i hand. Så är även fallet i detta. Sökmotorerna måste prioritera hur många undersidor de ska lägga tid på att försöka indexera på din webbplats, du tilldelas helt enkelt en indexeringsbudget från sökmotorn. Ett begränsat antal sidor på din webbplats kan alltså bli indexerade, antalet hänger ihop med sökmotorns bedömning av webbplatsens värde.

Anledningen till detta är att sökmotorn måste försöka skydda sina egna intressen, och resurser, då din webbplats faktiskt kan vara trasig eller spammig. Det kan vara så att din webbplats har ett systematiskt fel som ger den oändligt många undersidor, sidor som knappt ens länkas från din egen webbplats. Därför behöver sökmotorer och andra maskiner försöka lista ut vilket antal sidor, och exakt vilka, som är värt att kravla och försöka indexera. Det är ditt jobb att hjälpa dem på traven, och på köpet blir det ofta bättre för mänskliga besökare.

Ha aldrig mer än 3 nivåers djup

Du ska givetvis sträva efter den mest logiska navigationsstruktur som finns för din egen webbplats, men kom ihåg att det inte är en reflekterande människa som sitter och bedömmer detta hos sökmotorerna. Sånt görs helt automatiskt.

Viktiga sidor ligger inte fyra nivåer bort från startsidan…

Om du har mer än 3 nivåers djup för att nå en viss undersida är det ju rimligt att anta att den inte är särskilt viktig, inte viktig nog att indexera. Om den vore viktig hade den nog länkats direkt från startsidan eller direkt från en sida under startsidan. Eller hur?

Du har ett begränsat innehåll

Allt prat om Google-sniping (sidor skapade för specifika söktermer) du möjligen snappat upp kan du med andra ord börja ifrågasätta. Du ska ha under 200 länkar per undersida, du ska inte ha fler än tre nivåer. Fram med miniräknaren. Det gamla snacket om att man når ut på sökmotorer via “den långa svansen” och Google-sniping är inte lika gångbara längre – om du nu trodde det.

Verktyg för att kolla navigationsstruktur

De som gör innehållsrevisioner i stil med det Kristina Halvorson rekommenderar i sin utmärkta bok Content Strategy for the Web har denna struktur redan i sin innehållsdokumentation.

Har du Piwik, snarare än Google Analytics, finns webbplatsens djup som en trädstruktur att utforska. Det kan ta en stund och kom ihåg att det troligen är adressernas struktur du ser snarare än om något är länkat direkt från en hög nivå i strukturen. Kör du Google Analytics kan du filtrera fram motsvarande information under Beteende -> Webbplatsinnehåll -> Alla sidor, där gör du sedan en sökning per mappning av din webbplats.

För den manuellt stickprovsintresserade personen så kan man upprätta en lista över de sidorna som faktiskt är viktiga. Har de inte en direktlänk från startsidan är det dags att lösa det problemet.

Optimizr.com har med detta i sina rapporter, dock kan du inte räkna med svar ens samma dag men du får en trevlig summering av vad som behöver tas tag i.