Vettiga adresser

Detta är punkt två i listan med hygienfaktorer, det där du ska kolla upp någon gång emellanåt.

Det finns massor att tänka på när man utformar en vettig URL-struktur (URL – Uniform Resource Locator, URL och webbadress är samma sak). Till att börja med ska den vara läsbar så man förstår vem som är avsändaren och vad innehållet är.

Vad en URL inte ska innehålla…

Men det kanske är enklare att förklara vad man ska låta bli? En sak vi ser allt mindre ofta på den publika webben är sessionsunik information i adressfältet. Det är ett användbarhetsproblem om adressen du har i adressfältet inte kan skickas till någon annan för att se exakt samma sak som du såg på den adressen. Här får man verkligen tänka till när det gäller inloggade tjänster på webben, så adressen går att använda för att ge support, inte bjuder in till säkerhetshål med mera.

Ett annat problem med sessions-ID i URLar är att sökmotorer kommer att få nya adresser vid varje indexering och det gillas inte att ha mängder med adresser till ett och samma innehåll.

För att inte bråka med användbarheten ska man låta bli understreck och mellanslag. Detta gäller i de flesta fall även filer som laddas upp och blir tillgängligt på webben, som dokument och bilder. Anledningen till detta är att en utskriven adress som blir klickbar på webben ofta är understruken, då är det svårt för den som läser adressen att vara säker på om det är understreck eller mellanslag. Istället ska man konsekvent använda bindestreck.

Stora eller små bokstäver i en URL?

Man ska gärna låta bli att använda stora bokstäver. En av anledningarna är att man utsätter sin användare för den kognitiva bördan att göra skillnad på små och stora bokstäver – oftast i onödan. Man bör konsekvent köra med små bokstäver.

Hur dynamisk adress står man ut med?

Du har säkert sett adresser som har ett frågetecken i sig, följt av en massa ord och likamed-tecken? Detta är vad som brukar kallas för en dynamisk adress, där motsatsen är en friendly-URL som istället har snedstreck och en intern mappstruktur – ofta med föräldrar och barn.

En väldigt dynamisk adress – med tre eller fler frågeparametrar – kan förvirra sökmotorer, förutom att de oftast är mer svårförstådda för människor. Helst ska du undvika dynamiska adresser.

Kvalitetsindikatorer för en URL

Nedan tio punkter är hämtade från boken Webbstrategi för alla, där finns en mer grundlig genomgång än vad som finns tid och plats för här.

  1. Vara utformad för att kunna bestå över mycket lång tid.
  2. Ange vem som är avsändaren.
  3. Beskriva vad som finns på adressen.
  4. Vara så kort som möjligt, inte innehålla oväsentligheter och vara enkel att memorera eller läsa upp över telefon.
  5. Följa namngivningsstandard, det vill säga inte innehålla specialtecken, inga stora bokstäver etc.
  6. Ha funnits ett tag, det är ett tecken på seriositet för en sökmotor.
  7. Innehålla något unikt, med andra ord ska det inte finnas flera sätt att nå exakt samma innehåll.
  8. Vara funktionell. Om adressen är hierarkisk ska det gå att sudda delar av adressen för att nå en högre nivå i strukturen.
  9. Ge korrekt statuskod enligt HTTP. Saknas sidan är det 404 som gäller, är den flyttad skall man hänvisa vidare med status 301.
  10. Ha någon form av rättstavningsfunktion så den klarar av felaktigheter som www som prefix, med eller utan avslutande snedstreck etc.

Många av dessa potentiella problem fångar du upp automatiskt med verktyget Sistrix, men jag rekommenderar som vanligt att göra manuella kontroller när tid för reflektion prioriteras – gärna kvartalsvis.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *