Hygienfaktorer att kontrollera på din webbplats

Listerine bad breath (Classic-Film-on-flickr)Det blir allt hårdare konkurrens om webbesökarnas uppmärksamhet, därför är det också allt viktigare att hålla koll på att ens webbplats fungerar så bra som möjligt. För många av oss är det ogörbart att manuellt kolla så alla undersidor är som de ska, dels för att vi kan ha massor med sidor men också för att det från en tid till annan kan vara oklart vilka hygienfaktorerna är. Likt vi helst undviker att ha dålig andedräkt på dejten med någon vi är intresserad av bör vi inte sumpa chansen till bra webbkommunikation!

Med andra ord behöver vi ta hjälp av verktyg för att kontrollera webbplatsen men också ha en lista över vilka undersidor vi inte kan med att låta förfalla. Nedan hittar du en lista över vad jag tycker man kan ha som hygienfaktorer, att bocka av en efter en, när du gör din koll. Dessa är av lägre prioritet än det jag tidigare skrivit om som en checklista för webbplatser så se dem som ett komplement.

Många av dessa hygienfaktorer kan kontrolleras automatiskt av diverse övervakningsverktyg. Men vid återkommande tillfällen kan det vara smart att vika av en dag och dubbelkolla att de viktigaste sidorna gör bra ifrån sig.

Hygienfaktorer

  1. Införa HTTP/2 och HTTPS. För att det går snabbare, är robustare, ger god sökmotoroptimering och värnar om besökarens integritet.
  2. Vettiga adresser. Adresser är viktigare än somliga tror, både för användarnas och sökmotorers skull bör dessa utformas med eftertanke.
  3. Responsiv typografi. Mjuk avstavning är en av utmaningarna att få text att fungera på olika stora ytor/skärmar.
  4. Innehåll publiceras som strukturerad data. Bland annat att kalenderhändelser kan upptäckas och förstås av sökmotorer.
  5. Hänvisas till filer som inte hittas eller inte fungerar. Detta är när delar av en sida inte kan visas upp för besökaren, exempelvis att man tappat bort stilmallen som stödjer utskrifter.
  6. Fel statuskoder skickas – webbplatsen ljuger. Bland annat är det vanligt att man skickar statuskod 200 även fast en sida inte finns på webbplatsen.
  7. Går att indexera och kravla webbplatsen. Annars utestänger man sökmotorer och andra botar man kan ha nytta av.
  8. Länkar till sidor som inte finns. Att inte ha koll på vilka externa sidor man länkar till är inget gott tecken att ge till sökmotorer eller besökare.
  9. Servern ger felmeddelande i 500-serien/serverfel. Felmeddelanden i 500-serien brukar ofta utvecklaren vara skyldig till, eller så är det en teknisk driftstörning, oavsett vad är det värt att stanna upp och omgående ta tag i dessa problem.
  10. Bra och lagom lång sidtitel. Att utforma en sidtitel gör man med användaren i omtanke, bland annat för vad en sida ska heta nät den ligger bland bokmärken, vad som blir klickbar text i en sökmotor eller den korta text som syns i flikarna i webbläsaren.
  11. Rimliga filstorlekar. Alla har inte alltid en snabb uppkoppling, dessutom bör man bli förvarnad om det är något tungt så man kan undvika det eller välja ett bättre tillfälle.
  12. Inga kopior av innehåll. En adress på webben ska peka på något unikt, men även sidors titlar ska vara unika bland annat.
  13. Få huvudrubriker. Följer man HTML5 får man lov att ha flera huvudrubriker, men rekommendationen är fortfarande att ha så få som möjligt för att inte spä ut vikten av rubriknivåerna – alla kan inte vara viktigast.
  14. Ha en (lagom lång) beskrivningstext. En beskrivningstext ska vara mer än 80 tecken men mindre än 156 för att visas på ett bra sätt hos sökmotorer. Dessutom ska den vara unik och ha sitt viktigaste innehåll så tidigt som möjligt ibland dessa bokstäver.
  15. Media ska ha alternativtexter. De med nedsatt syn och hörsel behöver hjälp när du försöker använda bilder, ljud och video. Gör du detta kommer även maskiner som Googles sökmotor att förstå ditt innehåll så utöver det moraliska att välkomna alla vinner du på det i konkurrensen om besökare via sökmotorerna.
  16. Lagom många länkar på sida – spara på din länkjuice. Precis som en person som rekommenderar varenda kollega oavsett vad man frågar efter kan kännas mindre aktuellt att fråga nästa gång tycker sökmotorer (och användare) att det bör finnas en måtta med hur många länkar man ska ställning till per undersida.
  17. Sida behöver inlänkar. En sida som varken din eller någon annans webbplats länkar till är lite suspekt. Om du inte ens själv står för innehållet är det skumt att den får vara kvar. Ha koll på dina sitemaps.
  18. Akta sig för interna hänvisningskedjor. Det är viktigt att ta hand om sina gamla och inarbetade adresser på webben, men se för guds skull till att inte hänvisa till en hänvisningssida. Dels uppstår en onödig fördröjning för dina besökare, men kanske viktigare för vissa är att sökmotorer blir sura.
  19. Inte ange nyckelord i onödan. Ett kontroversiellt råd, men inom SEO-kretsar anses det vara både meningslöst men kanske till och med skadligt att ange nyckelord i sin metadata. Ett försök att spamma sökmotorer? Kanske, men samtidigt har Google enligt uppgift aldrig brytt sig om dessa ord. För vems skull fyller du i dessa ord?
  20. Lagomt djup i webbplatsen. Att ha får många nivåer i sin navigation tyder på komplexitet och ett svårt gränssnitt som inte är särskilt användbart. Stora delar av webbplatsen kan på detta sätt dessvärre effektivt gömmas från suktande användare. Ha inte mer än 3 nivåer i din navigation.
  21. Tydliga länktexter. En länk med titeln “Klicka här” eller “Läs mer” är inte självstående från sitt innehåll, eller talar om var man kommer om man följer den. Detta är dels ett problem för de med skärmläsare, men också för de som skumläser. Bra att ange storlek om den är mer än försumbar, och ange om man av någon outgrundlig anledning automatiskt öppnar länken i ett nytt fönster.
  22. Bra fördelning av länkjuice. Slösa inte med dina länkar. Genom att hushålla med vilka du länkar till blir de mer värda ur ett SEO-perspektiv, men samtidigt finns färre länkar att följa för en mänsklig användare.
  23. Erbjuda en sitemap. Denna ska gärna heta något förutsägbart som sitemap.xml och placeras i webbplatsens hemkatalog, alternativt så talar du om i robots.txt var man kan hitta sitemapen.
  24. Strukturell CSS inkluderas direkt i HTML-koden. Detta gör att sidan kan presentera sig snabbare och låta användaren påbörja sin användning innan precis allt laddats ner.
  25. Inte öppna länkar i nytt fönster. Att öppna länkar i ett nytt fönster är ett effektivt att finta sina besökare, de kommer inte kunna använda bakåt-knappen. Därmed inför man ett onödigt krav på att användaren ska vara uppmärksam just när det nya fönstret öppnas samt att hen ska komma ihåg detta senare.
  26. Inte publicera PDF-filer. Det finns en särskild plats i helvetet för de som tvingar andra att i mobilen läsa PDF:er.

De kommande veckorna kommer jag skriva en post om respektive punkt. Tips på hur man kan resonera, vilka verktyg det finns etc.

Om det är någon hygienfaktor du saknar så lämna gärna en kommentar eller kontakta mig.