Idag släpps Web Strategy for Everyone

Web Strategy for Everyone on Ipad Mini

Ja, idag är en stor dag. Av flera anledningar. Dels är det två år sedan den svenska förlagan släpptes men också att den engelska boken släpps – Web Strategy for Everyone. Som grädde på moset så är den 17:e maj också grannlandet, Norges, nationaldag vilket gör det här datumet ganska enkelt att komma ihåg.

E-boken kan du komma över redan idag, den skickas till dig strax efter du checkat ut din beställning. Den tryckta boken kommer dröja några veckor innan den skickas. Med ebok avses formaten Epub och Mobi, då täcker man in praktiskt taget alla mobiltelefoner och läsplattor, och Mobi är specifikt för dig med Kindle. Vill du ha ett annat format så kan jag rekommendera att du laddar ner programmet Calibre, då kan du konvertera till många fler format.

Bästa erbjudandet är, tycker jag, att köpa både ebok och tryckt bok. Det kostar 249 kr + moms. Då får du 90 % rabatt på eboken.

Beställ boken hos förlaget Intranätverk – från 99kr + moms >>

Vad handlar Web Strategy for Everyone om?

Det är 60 000 ord och 80 bilder fördelade över 175 sidor. Mängden bilder och formgivningen gör att den inte är så tung att läsa som många andra liknande böcker. Samtidigt är den skriven på ett väldigt kompakt sätt och rakt på sak, så det är likt svensk litteratur sällan något upprepas flera gånger. Eller som en läsare uttryckt det:

“Har nyligen läst igenom din bok och det är en prestation hur mycket värde du har lyckats trycka in mellan pärmarna. Mycket bra!”
-Håkan Liljeqvist, grundare av Kreejt

Ämnet för boken kan kännas självklar med tanke på titeln, men samtidigt finns ingen egentlig standard för vad man menar med webbstrategi. Så som jag valde att göra boken så tas de fundamentala grunderna upp inom flera delområden som en webbstrateg måste känna till. Dels webbens historik, en hel del om informationsarkitektur, mycket om olika infallsvinklar till webbdesign, det allt mer hypade webbprestanda och sist en gör-det-själv med hygienfaktorer att kolla på sin egen webbplats.

Inte en rak översättning från den svenska förlagan

Boken är egentligen inte översättning av min bok på svenska. Den engelska boken har ett mer internationella bildexempel och det visade sig finnas oväntat många kulturella referenser som icke-svenskar knappast skulle förstå.

Intressant nog så är det flera svenska vänner och bekanta som väntat på att få köpa den engelska boken, trots att den andra upplagan av den svenska funnits ute i flera månader. Många svenskar, mig inkluderat, är nog mer vara vid att läsa på engelska och kanske har mer nytta av en engelsk version om de rör sig i en flerspråkig omgivning.

Bättre engelska i boken än jag skriver i bokbloggen

En första vända av översättningsarbetet gjordes av en mycket webbkunnig engelsman. Efter det har en språkbyrå gått igenom boken för att höja den språkliga kvaliteten. Så mitt förlag har verkligen satsat på att boken ska bli bra. Av uppenbara skäl har vi inte råd att göra motsvarande insats med varje bloggpost jag skriver på den engelska bokbloggen, så var inte för snabb med att recensera bokens språk när du hittar konstigheter i mina bloggposter.

Innehållsförteckning

Kanske är innehållsförteckningen det som ger dig en bild om du har nytta av att läsa boken.

  • Before we begin
    • Why you should read this book
    • About me
  • The Web’s history and future
    • Web 1.0 – a network of documents
    • Characteristics of Web 1.0
    • Web design 1.0
    • Web 2.0 – the engaging web
    • Characteristics of Web 2.0
    • Web design 2.0
    • Web 3.0 – a network of data (also known as the semantic web)
    • Characteristics of Web 3.0
    • Web design 3.0
  • Information architecture
    • Content choreography
    • Examples of poor content choreography
    • Master Data Management prevents unnecessary duplication
    • The importance of marking up information with metadata
    • Metadata specification makes your data more standardized and interchangeable
    • Controlled vocabulary
    • Folksonomy
    • Architecture using APIs and open data
    • Public APIs, open data and the PSI Act
    • Background to the European Union’s PSI Act
    • Some take issue with the PSI Act – cumbersome access to data
    • What then is open data?
    • The benefits of an API for a startup business or when building anew
    • Design a public API with the developers’ experience in mind
    • Friendly terms and a free license
    • No surprising the developers with unforeseen breaking changes
    • Provide data in the expected format and in suitable bundles
    • Error handling and dimensioning of the service
    • Provide code samples and showcase success stories
    • Promote via data markets and API directories
    • What is the quality of data needed?
    • Microdata – semantically defined content
    • So, what is the problem?
    • The potential of semantic information
    • Microdata standards such as Schema.org and Microformats
    • Digital Asset Management (and Adaptive Content)
    • Adaptive Content
    • Image and media banks in your publishing system
    • Personalization of information
    • URL strategy for dummies
    • Common excuses for breaking established URLs
    • Ok, how to then?
  • Web design
    • Gov.uk design principles
    • Start with needs
    • Do less
    • Design with data
    • Do the hard work to make it simple
    • Iterate. Then iterate again.
    • Build for inclusion
    • Understand context
    • Build digital services, not websites
    • Be consistent, not uniform
    • Make things open: it makes things better
    • Keep it simple, stupid – KISS
    • Do not break the web
    • Persuasive web designs (PWD) – design that convinces
    • Be clear in everything
    • Be very careful of what is the default setting
    • Visual hierarchy is important
    • Focus on the common goal you and your visitor have
    • Try not to overexert your users’ attention
    • Responsive web design
    • The mobile moment
    • The elements of responsive web design
    • Arguments for responsive web design
    • Notes on responsive construction
    • Responsive typography
    • RESS – Responsive Server Side
    • Adaptive web design
    • Design with data – a data first-approach
    • Get started with design with data
    • What you know about your visitors
    • Continuous A / B testing
    • Examples of A / B tests for monitoring the website, and other communications
    • Mobile first
    • Mobile first vs. responsive web
    • The mobile opportunity
    • Mobile restrictions
    • The mobile moment – when mobile users are in the majority
    • SPA – Single Page Application
    • Design of SPA websites
    • Challenges of SPA
    • Web standards, and usability
    • Progressive enhancement and graceful degradation
    • Usability vs. accessibility
    • Gamified design
    • Design and plan for errors that will occur
    • Your website is a magazine, not a book!
  • Web performance
    • Planning for the unplanned
    • Performance optimization of databases, web servers and content management systems
    • General troubleshooting
    • Planning for high load – use cache!
    • Content Networks (CDN – Content Delivery Network)
    • Databases
    • Web servers, content management, own source code and external dependencies
    • Measuring and improving interface performance from the user’s perspective
    • Helpful tools
    • Editorial performance impact
    • Technical settings for performance
    • Recoup an investment in web performance – is it possible?
  • Test your own website
    • How to document your test
    • SEO
    • Indexable for search engines
    • Duplicate content
    • Page title’s length is under 60 characters
    • Page title is readable and understandable in the search engine results page
    • Page title contains relevant keywords that describe the page
    • Correct headings are used
    • Search engine friendly URLs
    • Descriptive text on all important pages
    • Reasonable number of links
    • Pictures have alternative texts
    • Structured description of the information
    • Web analytics
    • Current visitor tracking scripts
    • Tracks the use of website search
    • Performance
    • Reasonable time for loading the page
    • Compression of text files
    • Usage of the browser cache
    • Scripts and style sheets are sent in a compact format
    • Images are optimized for fast transfer
    • Reasonable number of background images, scripts and stylesheets
    • Requesting files and pages that do not exist
    • Minimal amount of scripts and CSS in page code
    • Images are not scaled down using CSS or HTML
    • Identical files are not referenced
    • Reasonable amount of scripts in the page head
    • Content networks are used when necessary
    • Accessibility and Usability
    • Website validates the chosen code standard
    • Using correct header structure
    • Anchor-texts are descriptive
    • Link titles not used for non-essential information
    • Favorite icon is present
    • Possible to navigate with keyboard
    • Texts are written to be read by a human – not with exaggerated SEO
    • Language set in the source code
    • Not depending on browser features
    • Specifies image sizes in HTML
    • Works with and without the www prefix
    • Only one domain is used for the website
    • RSS subscriptions can be detected
    • Useful error pages
    • No surprises when scrolling
    • Enough distance between links, buttons, etc.
    • Acceptable text size
    • Zoomable, also on mobile
    • Icons for the website
    • Useable printouts
    • Others
    • Forms and other sensitive information is sent through a secure channel
  • Tips on in-depth reading
  • Sources & references
  • Thanks goes out to…

Kolla in Web Strategy for Everyone hos förlaget Intranätverk. Den kostar från 99 kronor + moms >>