Innovatörens dilemma

The innovator´s dilemmaUnder kvällen har Kunskapskanalen sänt en konferens om mediaföretagens utmaningar med webben, nya konsumtionsmönster, mobilitet, nedladdning etc.

Det exemplifierades med News Corps, och andra jättebolags, storslagna misslyckande med uppköpet av bland annat MySpace.

Tesen som lades fram var att alla etablerade företag har väldigt svårt med paradigmskiften, exempelvis som internet har drabbat tidningarna och egentligen hela media- och nöjesindustrin.
Företag som var etablerade långt innan skiftet, särskilt de marknadsledande, har svårt att ställa om då det allt för länge känns som en obefogad risk att utmana de små uppstickarnas försök att slå sig fram.

Jag känner igen problematiken. Dels i konsultmarknadens prispress nu när indierna börjar invadera även Sverige men också i de webbpublicistiska sammanhangen ställs man inför frågan över vilka satsningar som är strategiska. Exempelvis kan man ju fråga sig om det, likt Vårdguiden, ens är lönt att ge sig in på Facebook med en sida eller grupp.

Under föreläsningen dök det upp ett boktips. The innovator’s dilemma av Clayton M. Christensen. Finns på Adlibris för 150 kronor.
Har beställt boken nu. Gör inte så mycket mer just nu än att gå loss på intressanta böcker – nu senast läste jag ut Nextopia.