Intranät som skapar värde

Intranat som skapar värde - intranätbok

Igår morse släpptes boken Intranät som skapar värde. Du kan köpa den för introduktionspriset 99 kr hos Intranätverk. Om du köper den som e-bok har du valet att läsa den som PDF eller Epub. PDF är för dig som vill ha lite färg och form, men Epub är det format som fungerar bäst att läsa på mobil och plattor som Ipad eller Amazons Kindle.

Ännu hellre skyndar du dig och lägger en tusing på att få den på papper och licens att sprida eböckerna till alla på din arbetsplats!

Recension av intranätboken

Jag uttalar mig inte om mitt kapitel i denna bok, förstås. Är dock nöjd att jag fick pitcha in om mätbarhet då detta är något som får de flesta jag möter att känna sig plågade av dåligt samvete, skuldkänslor eller osäkerhet över hur det bör göras.

Tycker att boken är helt fenomenal på så många plan. Den kan agera som tröst då Web Service Awards visar att de flestas intranät tycks ha stora problem, något som tas upp av Pierre redan i första kapitlet. Sedan guidas man genom det ena kapitlet efter det andra av tips i stort och smått, allt från varför väl synlig kontaktinfo är viktigt till att ingen chef egentligen önskar ansvara för intranätet.

Jag är helt övertygad om att denna bok har något för alla som på ett eller annat sätt jobbar med intranät, eller är drabbade av dem och vill göra något åt det.

Vad andra tyckt om boken

Troligen kommer det trilla in recensioner på bokens sida på Goodreads, men nedan är det jag sett av de som recensionsexemplar på förhand.

Har jag missat någon recension så tipsa mig gärna.

Niklas Angmyr på Palorial först att hugga på betet om intranätanalys 🙂

Förhoppningen med mitt kapitel var att de som är intresserade av mätbarhet vaknade till lite granna. Inte minst nedan stycke kan vara väldigt provocerande. Tanken från min sida är att utmana gängse syn på webbstatistik:

“En utmaning kan vara att de mätbara verksamhetsmålen måste fungera tillsammans med de långsiktiga målen, det gäller alltså att försöka förutse de långsiktiga konsekvenserna av de mål man sätter upp. Det gäller att försöka undvika negativa sidoeffekter.

Utöver verksamhetsmålen kan man förstås ha viss nytta av att jobba med ”fåfänga-siffror”, som antalet sidvisningar per besök och liknande, dock är det ofta svårt att visa på vilket värde som tyder på att resultatet är otvetydigt bra eller dåligt.”

Det hela hänger ihop med hur man definierar vad verksamhetens nytta är med ett intranät. Jag tillhör inte de som är särskilt imponerade över siffror om räckvidd, engagemang, aktivitet eller liknande utan brukar väl påpeka att de siffrorna är rätt meningslösa – särskilt om man inte ens försökt omsätta verksamhetens befintliga mål till något man mäter med sina digitala satsningar. Att sträva efter många gillningar på nyheter, eller många sidvisningar per besök, kan knappast ses som eftersträvansvärda mål för ett intranät.

Det är svårt men genom att göra plausibla resonemang kan man förhoppningsvis hitta hårda data som korrelerar […]”

Niklas Angmyr skriver bland annat följande och tröstar, i mitt tycke, de som inte är beredda att se på intranätet med nya ögon, genom att införa “intranätmål”:

“Vad som också saknas i Österbergs resonemang är kopplingen mellan verksamhetsmål och intranätmål. Om ett verksamhetsmål är expansion i region A, som översätts till ett intranätmål, och om båda målen uppfylls, hur kan man påvisa att intranätmålet bidragit till verksamhetsmålet? Det är svårt men genom att göra plausibla resonemang kan man förhoppningsvis hitta hårda data som korrelerar, samt mjuka data, ”storys”, som verifierar den hårda datan.

En mer komplett arbetsordningens torde därför bli 0) verksamhetsmål, 1a) intranätets mål, 1b) beskriva plausibla samband mellan verksamhetsmål och intranätmål, 1c) ta fram mätvärden för intranätets mål, och därefter 2), 3) och 4) enligt Österbergs listning.”
Källa: Palorial.com

Först och främst tillhör nog “expansion i region A” ett verksamhetsmål åtminstone inte jag kan omsätta till hur intranätet bidragit till – åtminstone med den standard jag ställer på ett nyckeltal. Men det är precis vad jag menar är innehållet och arbetet i första steget – att se om verksamhetsmålet med hedern i behåll kan mätas på intranätet. Jag misstänker att många befintliga verksamhetsmål faller ifrån direkt just på grund av att intranätet är internt.

Hur många verksamhetsmål behöver intranätet mätas mot, egentligen?

Det är värt att komma ihåg att om man utgår från mitt strikta synsätt har man väldigt få mål på intranätet som kan anses bidra med nytta. Resten berättar historien om intranätet, att det som finns är lätt att använda och (om jag motvilligt tar med gilla-knappar då ingen fungerande konkurrens existerar) att det uppskattas. Mitt kapitel är som du nog förstår en ytterst klen tröst för den kommunikatör som jobbar med att skriva nyheter till intranätet.

Det finns en anledning till att jag inte har en kategori av mål som uppstår i och med intranätets existens, eller att det inte får lov att heta intranätmål istället för verksamhetsmål. Det beror på att intranät i stor utsträckning är den digitala motsvarigheten av en personaltidning, något som i sig inte kan ha ett existensberättigande.

Därför är jag väldigt försiktig med att släppa till sätt för innehållsproducenter att försöka rättfärdiga sitt business-as-usual som om det skulle kunna bevisas som nyttigt för verksamheten.

Vad är intranätets innehåll? Funktioner, stöd eller ‘texter’?

Om du mot förmodan har missat det bortser jag gärna från de “professionella innehållsproducenternas” bidrag till ett intranät. Istället pekar jag gärna mot det ofta avgrundsdjupa hål där de funktionella bitarna borde ha varit. Har man funktionella saker på sitt intranät kan man säkert ha turen att få stöd med verksamhetsmål från de kollegor som är specialister på just den delen. Kanske kan HR-avdelningen bistå med kvantifierbara sätt att mäta personalomsättning, kan en bra integration av inköp på intranätsök minska de onödiga utgifterna, vad vet jag.

Jag är medveten om att jag och Niklas Angmyr nog intar olika positioner i diskussionen om hur man försöker visa på verksamhetens nytta av en digital satsning som ett intranät. Niklas höll bland annat en intressant session under Webcoast i år där han pratade om engagemang (i en formel baserad på intresse och aktivitet) som mätbar nytta. Eller som den talande rubriken de har på Palorials startsida: “Engagement Benchmark – Äntligen är det möjligt att påvisa verksamhetsnyttan på ledningsspråk!”.

Det vore intressant att höra mer om detta vid tillfälle, men vill du kan du läsa mer om det de kallar för Engagement Benchmark på palorial.com [1]

Jag tycker ledarskapsförfattaren John Wooden sa det bra:

“Don’t mistake activity with achievement.”

Själv är jag kanske onödigt försiktig i att utlysa nyttiggörande hypoteser, åtminstone om jag ska behöva ansvara för de konsekvenser jag inte kunnat förutspå på sikt.

Oavsett ens position i frågan uppskattar jag verkligen diskussionen, den behöver belysas och alla som det minsta bryr sig om mätbarhet står på sätt och vis i min ringhörna 🙂

Tack Niklas, dina kommentarer gör nytta när jag måste vässa mina argument!