Intranat som skapar värde - intranätbok

Intranätanalys för nybörjare

Förutom att min egen bok snart är klar, när som helst, kommer jag även bidra med ett kapitel till antologin med arbetsnamnet Introduktion till Intranät. Det jag ska skriva om är webbanalys för intranät, intranätanalys alltså. Så här pitchar jag för mitt kapitel:

“Tiden då man avgjorde designfrågor med hjälp av tycke och smak är bakom oss. Nu kan, och ska, nästan allt testas eller baseras på redan utförda relevanta tester. Istället för att sitta i evighetslånga möten kring exempelvis vilken nyans av blå man gillar så kan man testa alternativen på riktiga användare av intranätet. Genom sina klick ger de signaler om vad som fungerar, vad de hittar och vilka vägar de tar för att hitta fram.”

Så det kommer bli en introduktion till hur man jobbar med mätbarhet, hur man bryter ner verksamhetens mål till något mätbart. Kommer gå igenom begrepp som A/B-testning och Call to Action för hur man utformar sina sidor för att veta om de presterar eller om en justering kan göra det lättare för användarna.

Ett pragmatiskt och prestigelöst sätt att utforma sitt intranät genom att testa sina hypoteser på riktiga användare.

Andra som är klara för denna bok är bland annat Fredrik Wackå, Oscar Berg och Kristian Norling som också är redaktör för det hela.

Om det är något särskilt på ämnet du tycker jag ska skriva om är du välkommen att höra av dig. När jag ändå var i farten köpte jag en ny domän där jag tänkte lista de produkter som kan hjälpa till med intranätanalys.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *