Close

Introduktion till Webbstrategi för alla

Webbstrategi för Alla är boken som tar upp de ämnen jag anser är grunden i alla webbprojekt. Bland annat vilar alla webbplatser bäst på en genomtänkt URL-strategi (hur man tar hand om sina adresser alltså), att man planerat på förhand hur informationsarkitekturen blir bra och inte minst att man tagit aktiv ställning kring hur allt presenteras som färdig webbplats.

Du känner själv din verksamhets behov, mål och särart bäst så det boken kan bidra med är att guida dig igenom de saker du behöver känna till för att jobba mer strategiskt, eller kanske dokumentera er egna webbstrategi.

Jag gissar att boken passar de flesta som i någon form jobbar aktivt med webbplatser och allra mest tror jag den passar folk i offentlig sektor då jag haft mina egna kollegor i åtanke när jag skrivit. Om du inte sett innehållsförteckningen finns den här.

Boken avslutas med en form av kontrollbesiktning, eller nollmätning kanske, som du själv kan göra på din webbplats. Den typen av testprotokoll har jag ofta använt när jag kollat in presumtiva kunders webbplatser eller innan lansering kvalitetskontrollerat resultatet.

Om du har tänkt dokumentera er webbstrategi har jag några förslag (då jag själv börjat skriva på några strategier till min arbetsgivare). Först och främst måste det finnas ett eller flera mål verksamheten har som kan realiseras via en webbplats – annars är det svårt att veta vad man styr mot.

Nedan är exempel på det som webbstrategin som allra minst behöver besvara.

1. Varför behövs en webbplats/ehandel/intranät etc?

Det är värt att komma ihåg att det inte är obligatoriskt att ha en webbplats. Snarare är det tvärtom, det borde vara obligatoriskt att ha en webbstrategi innan man etablerar en ny webbplats 🙂

Vilka behov och mål motiverar att skapa/underhålla en webbplats?

2. Vem vänder den sig till?

Vilka är den primära målgruppen man vill nå och vad definierar den gruppen? Här kan det också vara en god idé att tänka igenom lite om vilka framgångsfaktorer som gör att man kan nå fram till denna målgrupp, vilka inom organisationen som är möjliggörare etcetera.

3. Vad är den konkreta nyttan?

Lämpligen skriver man ner vilka effekter man förväntar sig på verksamheten och på vilket sätt man ska kunna mäta om webben faktiskt bidrar till verksamhetens mål.

4. Hur ska det gå till?

På ett övergripande plan bör man ha en idé om när man ska utföra vilka taktiska delmoment. Samtidigt är det bra att veta mer detaljerat vad man ska fokusera på nästa år och året därpå. Med andra ord ska man tänka på kort, medel och lång sikt.

Hur ser handlingsplanen ut för att uppnå mätbar nytta tack vare en webbnärvaro?

“Because ‘change’ is not a destination, just as ‘hope’ is not a strategy.”

– Rudy Giuliani, borgmästare New York

Jag tycker inte att en dokumenterad webbstrategi behöver vara “färdig” på det sättet att den är huggen i sten. Det skulle bli lite svårt med tanke på att webben förändrar sig en del med jämna mellanrum. Det man kanske kan vara mindre flexibel med är snarare en kommunikationsstrategi. En annan sak jag skulle undvika till varje pris är att blanda ihop strategin med en produktstrategi. Er webbstrategi är inte en handlingsplan för hur ni ska klara av att klamra er fast vid ett visst publiceringssystem.

“Strategy depends upon the ability to foresee future consequences of present initiatives.”

– Bruce Henderson

Boken Webbstrategi för alla finns nu att köpa!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.