Close

Jajja gör avbön igen för spambloggar

Enligt en artikel i DIG på Dagens Media har 100 spambloggar stängts ner den senaste veckan. Till sist hotar bloggtjänsterna dessutom med advokater om inte SEO-företagen slutar missbruka bloggtjänsterna.
De flesta bloggarna har kopplingar till SEO-företaget Jajja som antagligen bara är en i mängden av skojare i denna ruttna SEO-bransch.

Jajjas vd Mattias Kellquist erkände förra veckan till Dagensmedia.se att bolaget har jobbat med de här metoderna. Enligt honom fattades förra sommaren ett beslut att inte längre använda bloggar på det här sättet.

Att de skulle ha slutat med dessa metoder är något de lovat redan under sommaren 2007 och uppenbarligen in genomfört. Citat i artikel i Dagens Media 2007-07-06:

Hej

Vi på Jajja tar fullständigt avstånd från detta sätt att arbeta! Vi anskaffar länkar av flera samarbetspartners runt om i världen och vi har uttryckligen sagt att vi inte arbetar på detta sätt. Ändå har det alltså skett och vi ska se till att det stoppas omedelbart. Tack för att ni gjort oss uppmärksamma på det!

Med vänlig hälsning, Tommy Pettersson Teknikchef

Detta ständiga, ofta välförtjänta, kölhalande av SEO-bolagen i media och bland insatta på tekniska forum gör att man inte har en helt okomplicerat synsätt på när man i jobbet själv skulle kunna resursförstärka med ett SEO-bolag.
Vilka kan man lita på och hur vet man att de gör sitt jobb på ett bra sätt?

I fredags dök det upp en representant från ett av dessa SEO-bolag på mitt jobb och skulle prata SEO i största allmänhet eller om eventuellt samarbete. Han gav ett seriöst och vettigt intryck tycker jag. Vi jobbar själva med SEO men inte med annonseringsdelen, sökordsurval etc utan det som kallas onpage-optimering.

Onpage-optimering är bland annat

  • Att redaktörerna förstår på vilket sätt deras ordval och hantering av publiceringsverktyget påverkar hur optimerad webbplatsen blir gentemot en sökmotor.
  • Se till att rubriker används korrekt.
  • Webbplatsen ska gärna validera vald kodstandard.
  • Ordna så redaktörerna har god kontroll och flexibilitet för att ange lämpliga sidtitlar.
  • Intern länkstruktur för att peka ut vilka av ens sidor som har mest “auktoritet”.
  • Sitemaps, alltså en webbplatskarta som man ger sökmotorn för att visa vad som är nytt eller ändrat.
  • Visar verktyg för att följa upp arbetet, exempelvis Google Webmaster Tools och Google Analytics.

Dessa grejer är det som IT-bolagen, om de har något fokus alls mot SEO, är duktiga på då det handlar om teknik och tillämpning av, oftast, ett publiceringsverktyg. Det är ju inte så mycket konstigare än att det är några extra saker som kan hamna på kravlistan.
Det SEO-bolagen oftast erbjuder är inte riktigt fokuserat på onpage – även fast de gärna nämner att de hjälper kunden med deras sajt (då exempelvis att stoppa in vissa viktiga ord på några fler ställen i en webbplats).

Min bild så här långt är att SEO-bolagen mest jobbar “kvalitativt” med offpage-optimering, som:

  • Fixa länkar i bloggar/spambloggar.
  • Registrera/massregistrera webbplatsers adresser och information i egna och publika länkkataloger på nätet.
  • Köpa länkar och annonsplats på diverse webbplatser.
  • Slänga ihop vad de kallar för kampanjwebbplatser, alltså webbplatser som under en begränsad tid antas tillföra nytta till marknadsföringen av en webbplats.

Nog för att jag själv har lite av en inriktining mot IT snarare än vad nu SEO-bolagen sysslar med, men de sakerna ovan är lite av missriktad ansträngning. Har du en webbplats som är ruttet optimerad så är det inte så lämpligt att stoppa igen hålen i sållet genom att betala för den tillfälliga hjälpen SEO-bolagen förhoppningsvis tillför.

Killen från SEO-bolaget tyckte att deras resultat fick tala för sig självt. Eftersom de har så många kunder så kan de inte vara lurendrejare var väl en stor del av tanken. Nu har de så pass låga, i mitt tycke, priser att det kanske inte behöver vara så svårt att få många företag att testa deras tjänst – så det argumentet bet inte så hårt på mig.

I sin essens erbjöd de sitemaps, annonsering med bland annat Google Adwords, hjälp att finna lämpliga sökord, registreringar på deras (?!) länkkataloger, att deras anställda på betald arbetstid bloggade om kundens produkter och att de skickar rapporter till kunden över hur utvecklingen av SEO-kampanjen går.

Sitemaps ingick som en av fem delar i ett grundläggande paket. Hela paketet kostade inte ens en hälften av vad vi själva skulle tagit för bara sitemapen på en genomsnittskund. Ställde förstås frågan hur deras sitemaps byggs för att det priset inte ska vara en tokförlust och det kunde han inte svara på. Dock kan man nog inte till det priset förvänta sig en sitemap som uppdaterar sig självt, är integrerad i publiceringsverktyget eller mycket annat.

Vanligt fusk med sitemapsSitemaps är ett vanligt sätt för SEO-bolagen att fuska, och då är det inte sådana sitemaps som vi andra bygger som avses utan som på bilden till höger. Här kan du hitta massvis med exempel på liknande lösning.

Det som levererats till Ferroprodukter.se är en dold vanlig webbkarta som gör att man som kund hjälper SEO-bolagets andra kunder med länkar. Den där varianten är garanterat billig nog i produktion men långt ifrån etisk.

Ett annat argument representanten från SEO-bolaget tog upp är att de skulle bli av med sin Google-certifiering om de inte körde med ett etiskt arbetssätt. Vet inte vad det är värt då det är någon/några anställda inom deras företag som fått titeln “Kvalificerad professionell annonsör” inom Google Adwords.
Det borgar för att de har anställda som kan grunderna för att göra Google nöjda inom annonsering, men blir de av med den utmärkelsen om de som företag bryter mot Googles uppfattning av hur man får bygga webbplatser? Har faktiskt ingen aning.

Att ta fram lämpliga sökord behöver inte vara så svårt, men visst finns det tillfällen det är värt att hyra in någon som hjälper en. Är man inte helt tappad bakom vagnen och kan sin bransch är det inte svårare än att använda Googles sökordshjälpmedel och kolla av vilka ord som är populära. Vanligt är att man som ovan inom SEO tänker branschtermer och missar vad folk verkligen söker på, vilket gör att man försöker bli bäst på värdelösa termer.

Registreringar i länkkataloger är endast värt ansträngningen, tycker jag, om det är en tredje parts länkkatalog. Man undrar vad som händer med en länk i katalogen när uppdraget hos SEO-bolaget tar slut, samtidigt kan man undra hur mycket kraft en sådan länk ger.
Det här kan vara hur etiskt som helst, eller inte, och hur värdelöst eller bra som helst ifrån fall till fall.

Att hyra in folk för att blogga om ens företag låter som en märklig idé. Är det bra och välbesökta bloggar så ger det säkert resultat. Samtidigt är det frågan om det inte måste vara en varning om att det är en annons precis som i det för ett tag sen uppmärksammade fallet med Blondinbella som fått betalt för produktplaceringar i sin blogg.
Detta är väl SEO-bolagens sätt att göra en webbifierad variant av en omtalad/självspridande kampanj i tryck/tv mästerligt planerad av en reklambyrå…

Som du kanske märker har jag ännu inte riktigt listat ut vilken nytta de renodlade SEO-bolagen gör. Dessutom är det så många i SEO-branschen som jobbar oetiskt eller rent utav förstör för sina kunder.

Hittar man en vettig SEO-firma så kan de så klart resursförstärka vid de tillfällen det behövs, och jag ska fortsätta klämma lite på detta SEO-bolag inför ett eventuellt samarbete.

Vilka är då bäst på SEO/SEM?

Jag är övertygad om att det är en kombination av kunden, ett marknadsföringsbolag, en IT-firma där alla har ett SEO-perspektiv. Därför att:

  • Om någon kan kundens bransch så borde det väl vara kunden.
  • Hur man uttrycker sig och når ut till målgruppen är det marknadsförarna jobbar med dagligen.
  • IT-bolaget förtjänar sitt uppehälle genom att tolka teknik och specifikationer från diverse leverantörer, sedan snickrar de ihop något som passar kundens önskemål.

Arbetsfördelning?

Först och främst behöver alla inblandade någon form av insikt i SEO, detta kan man som nollställd få genom boken Search Engine Optimazation An Hour A Day, alternativt går det att hyra in en utbildare för att plocka russinen ur kakan på kortare tid. För att få koll på statistikdelen och uppföljning av resultatet finns en bok i samma serie som heter Web Analytics An Hour A Day.

Reklamarna jobbar igenom ordval, virala kampanjer, köpta sökord, annonser etc och stämmer av med kunden.
IT-folket tar fram en spec på vad man kan göra åt publiceringsverktyget/webbplatsen i form av förbättrad kod, sitemaps, RSS-flöden etc och stämmer av med kunden.

De virala kampanjerna kommer om de får ett lyckats resultat automatiskt ersätta länkkatalogernas och spambloggarnas resultat mångfalt, och hela arbetet präglas av en mer långsiktig insats än att man lämnar ut sig själv till hur seriös nu det renodlade SEO-aktören är.

Om inte allt för länge kommer säkert marknadsförarna kunna tillräckligt om SEO, eller SEO-bolagen får en klart lysande stjärna som är att lita på. Då blir livet lättare som webbplatsförvaltare 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.