Kalender på Googles resultatsida

Kalender för sajt på Googles resultatsida

I maj upptäckte jag för första gången att svenska sajter (och de som låg på servrar i Sverige) lyckats med att få med sina microformats/rich snippets med i Googles resultatsidor. Då var det Eventim som lyckats få med dels datuminfo om sina festivalbiljetter och även recensioner.

Nu har det till sist slagit igenom för en av de sajter som jag experimenterar med, nämligen karttjänsten mapusers.com som minst sagt haft kvalitetsproblem och kanske inte borde likna en kvalitativ sajt enligt Google då:

  • Den finns på en slö ADSL-uppkoppling hemma hos mig.
  • Det tar i snitt 3 sekunder att ladda in en sida.
  • Massor med avbrott både i uppkoppling och felaktiga URL:er i sitemaps som rapporterats till Google Webmaster Tools.
  • Sajten är bara 7 månader gammal.
  • Knappt några inlänkar.

Det enda jag kan komma på är att det har med semantisk uppmärkning att göra, att mapusers.com trots allt är att identifiera som ett “varumärke” då det utan tvekan är ett domännamn och att det kan ha skett förmildrande ändringar i Google Panda som rullats ut i Sverige nyligen.
Framöver ska det bli intressant att se hur Mapusers.com står sig i sökresultat utan att sajtens namn behöver bli omnämnd i sökfrasen.

Mapusers listar även på enskilda evenemang

Som sökmotoroptimeringsåtgärd känns exemplet ovan fortfarande ganska långsökt för att dra in nya besökare, däremot är det relevant som webboptimering då beskrivandet av vad befintlig information _är_ hjälper Google att vägleda besökarna inom webbplatsen.

Har du information exempelvis av följande typ så är så ska du bry dig om semantik:

  • Datumbundna händelser.
  • Kontaktuppgifter.
  • Geografisk plats.
  • Recensioner och utvärderingar.
  • Produkter eller resurser.

Ett ställe att få koll på detta är Schema.org som är en gemensam satsning av flera sökmotorleverantörer för hur data ska beskrivas på ett tillgängligt sätt för sökmotorer. Själv har jag i ovan exempel kört med den rätt gamla standarden Microformats, men oavsett vad du väljer så kan du kolla med Googles Rich Snippet Testing Tool om den data du publicerat/beskrivit duger till något.

Webboptimering är att ha ordning på informationen du publicerar, beskriva den korrekt, inte tråka ut din besökare med dålig prestanda och nå ut till de som söker information du har.

Andra delar i serien om webboptimering

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *