Close

Knowit i storslaget misslyckande med Lerums nya webbplats

Lerums nya responsiva webbplatsLerums nya webbplats är jättefin, responsivt byggd och innehåller en massa vackra bilder. Inga problem där. Dock råkar de ha lyckats med konststycket att försämra ett redan uselt betyg i Googles Pagespeed, från 54 till 46 av 100 möjliga. Då webbplatsen råkar vara byggd i EPiServer så vet till och med jag personligen hur alla felen kommer sig då jag fram till i höstas jobbade med precis detta.

Merparten av deras resultat är anmärkningsvärt, men om man peka på det som man inte kan beskylla Lerums eventuellt bristfälliga kravställning återstår åtminstone följande:

  • 9 av 100 i komprimering. Detta borde vara en hederssak för utvecklarna att fixa då det är en simpel inställning i instruktionerna till Internet Information Server.
  • 8 av 100 i användande av webbläsarnas cacheminne. Detta är en enkel justering i web.config i värsta fall.
  • 83 av 100 i minifiering av CSS. Antingen gör man detta manuellt eller med ett byggskript, om de har någon sammanslagningslogik så håller den då inte måttet.
  • 17 st CSS-filer! Hur många fler än en enda behöver man?
  • 27 st Javascript-filer. Några stycken är inte onormalt, det vill säga typ 5.
  • 39 av 100 i CSS Sprites. En gränssnittsutvecklare eller formgivare borde ta ansvaret att inte ha 74 st olika bilder via CSS. Det går alldeles utmärkt att sammanfoga alla till ett fåtal vilket gör det drägligare för oss besökare.

Vem som är skyldig till 2,8 Mb bilder och 3,5 Mb med Javascript går att diskutera, men att Knowit inte fokuserat på att hjälpa kunden prioritera vettig prestanda är i alla fall tydligt. Det saknades garanterat i underlaget till upphandlingen vilket Lerum får stå för, men det är leverantörens ansvar att undvika uppdrag man inte kommer utföra på ett professionellt sätt. Åtminstone om de vill vårda sitt varumärke…

Cachehanteringen

En snabbtitt på cachehanteringen via Yahoos YSlow gör mig inte mer munter:

Knowit har inte konfigurerat Lerums webbplats korrekt

Det bilden visar är att enligt YSlow behöver man som besökare till startsidan ladda ner 5,4 Mb. Det kanske inte låter så mycket men det är nog tio gånger mer än du hittar på någon av mina undersidor på denna webbplats. Även om man släpper det så är det anmärkningsvärt att se att alla dessa filer utom en (se HTTP Requests) saknar korrekta inställningar så man slipper veta av dem vid ett återbesök dagen därpå.

Spännande nog rekommenderas webbläsaren att ladda ner de stora fina bilderna vid varje besök. Troligtvis byts bilderna ut genom att adressen till nya bilder finns i HTML-koden och kan därmed ha en livslängd i cache ungefär fram till domedagen, alltså till webbläsaren själv slänger ut dem självmant.

Lerum kontra leverantörens roll…

Jag blir väldigt nyfiken på att se vad Lerums kommun ställde för krav, hur Knowit bemötte dem och vilka diskussioner som försiggick. En sak är jag dock övertygad om, Lerums kommun krävde att det skulle bli responsivt då det är det senaste bland buzzworden inom det offentliga vid webbkonstruktion. Sen att responsiv webb har vissa utmaningar verkar många missa. Klassiskt exempel på problemet med   beställare inom staten som fokuserar på det man kan se på skärmen inte på kvalitet – och att lägst pris har så stor tyngd i bedömningen av vinnaren av upphandlingar.

Blev imorse erbjuden att hålla ett seminarium om responsiv webbdesign på SUNIWEB (Sveriges universitet och högskolors webbnätverk) och uppmanad att ta med lite “do’s and dont’s”. När jag ser exempel som Lerums nya webbplats märks det att det nog behövs friska tag för att inte slösa bort skattepengarna på slarviga leverantörer och aningslösa beställare :/

UPDATE

Efter en lång batalj på Twitter verkar inte problemen vara uppenbara för alla, bortsett från att resultatet är sämre än tidigare, så jag listar några exempel nedan:

  • Sämre SEO: Sämre prestanda är detsamma som sämre sökmotoroptimering om man ska tro Googles upprop för några år sen om att prestanda ska ingå i relevanskriterierna för hur högt en webbplats rankas i sökresultatet.
    Kommunen har som krav på sig att informera sina medborgare, gör man det via webben så kan man väl förvänta sig att hitta annat än att söka på kommunens namn och finna startsidan (som nog inte kan försvinna från sökresultatet vid en sådan fråga).
  • Ökar kostnaden för invånarna att ta del av info: Startsidan väger in på drygt 5 Mb, det är en hundradel av vad vissa mobila abonnemang har som surfpott per månad. Man kan fråga sig hur nödvändiga bilderna är, men främsta skuggan faller på Knowit med de nästan 4 Mb OKOMPRIMERADE javascripten och stilmallarna.
  • Förlängd väntan, särskilt vid mobil uppkoppling: Genom att man inte kombinerat designbilder, eller javascript, eller stilmallar uppstår onödig väntan för den medborgaren som bara försöker finna information.
  • Webbplatsen är långt från katastrofskyddad: Visserligen är katastrofer osannolika, men om man tar minsta lilla höjd för att själv kunna sprida information till medborgarna så riskerar man i nuläget att både öka problem med mobilnät, internetuppkopplingar och sin egna utgående trafik genom att i onödan skicka okomprimerad data.
    Standardargumentet mot detta är att man har en reservplan med en annan bantad webbplats. Naivt skulle jag tycka då det kan vara bra att köpa sig tid att gå över till katastrofläge snarare än att bli tvungen på grund av undermålig webbplatsteknik. Vad har folket som kan hantera reservwebbplatsen för inställelsetid, nästa vardag under kontorstid?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *