Close

Konsultfirma visar upp ordentlig ytlighet

IDG släppte idag en av årets viktigaste artiklar, något som hela konsultbranschen gått och väntat på, ett ämne som håller oss konsulter sömnlösa natt efter natt. Jag menar förstås om hur man ska vara som konsult. Detta svar fick IDG av Therese Ahlstam på Know It:

“Som konsult ska man alltid vara lite coolare.”

Bra, då vet vi andra vad vi har att förhålla oss till. Turligt nog får vi även lite mer vägledande och konkreta tips om vilka prylar som är viktiga för att en konsult ska vara komplett, nämligen:

  1. Trendig mobil med mejlfunktion. Check.
  2. Social kompetens. Check, hoppas jag.
  3. Representationskort. Check.
  4. Varierad garderob. Check, har allt från kostym, märkeskalsonger till slackerutstyrsel för skateboardåkning.
  5. Högklackat. Eeeh, kanske inte gäller alla.
  6. Laptop. Check, har 2 – är man dubbelt så bra då?
  7. Telefonboken. Va? Jobbar hon inte med IT? Här missar jag…
  8. Groomingprodukter. Check, nu när jag vet vad ordet står för.

Sedan nämns ett “just ja, naturligtvis kompetens också”.

Om jag, och antagligen mina kunder, får välja hur en konsult ska vara så är det _enda_ viktiga att man är kompetent på de områden som förväntas jobba. Allt snack om grooming, prylhets och sådant blir ju bara fånigt.

Vilken typ av konsult väljer du?
Prylgalningen med brun utan sol-kräm eller den som levererar bestående nytta till din organisation?

Främst finner jag det intressant att IDG ens orkar publicera sånt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.