Kristina Svensson om bokutgivning

Kristina Svensson (foto Johan Gustavsson)

“Marcus, du måste prata med Kristina!” Denna uppmaning fick jag av Anna Hass på Webcoast när jag berättade att jag skrev på en bok. Nu tog jag aldrig kontakt med Kristina, men bara genom att följa Kristina på Twitter, och läsa hennes blogg, har jag löpande fått tips om att ge ut en bok.

Nu skriver jag på ännu en bok, så till sist tar jag upp den där kontakten och passar på att ställa några frågor om bokutgivning.

Hej Kristina! Vem är du och vad är det du gör?

– Författare, föreläsare och oberoende bokutgivningscoach. Blir på bra humör av gott kaffe, av att fånga rimfrost med kameran och färgglada nagellack.

Kristina är just nu lite extra aktuell – med böckerna Mitt Nice och #författarboken – från idé till releasefest.

Vad i det du gör känns extra viktigt?

– Jag hjälper människor med författardrömmar att förverkliga dem utan att bli lurade längs vägen.

– Dessutom lever jag som jag lär: fotar och skriver böcker som jag marknadsför via webben.

Vilka är dina 3 viktigaste arbetsuppgifter?

  1. Skriva texter som människor vill läsa.
  2. Skriva texter som människor vill läsa.
  3. Skriva texter som människor vill läsa. 🙂

Ok, lite som marknadsförarnas “location, location, location”? 🙂

– Böcker som människor vill läsa kommer människor att rekommendera till andra människor. För att de ska nå ut kan de också marknadsföras via content marketing – det vill säga genom att skriva texter som människor vill läsa på webben.

Om vi tittar lite i spåkulan, vad tror du om bokbranschens framtid?

– Jag spår (tvärtemot många andra) gyllene tider för författare. Särskilt professionella och kunniga författare som vårdar relationen med sina läsare.

– Mycket i bokbranschen går i cykler och inga utgivningsformer är direkt nya utan de kommer och går. Ett fenomen jag tror vi är inne i sluttampen på är bästsäljerismen, att ett fåtal böcker säljer i enorma upplagor och resten knappt alls. Istället kommer läsandet spridas över fler böcker och fler författare. Detta är bra nyheter för alla författare utom just de som tillhörde stjärnorna.

– De storförlag som byggt sin affärsmodell på ett fåtal storsäljare kommer att få en tuff omställningsperiod men de duktiga kommer klara sig och jobba vidare.

– Vad gäller bokhandeln så spår jag att den starka centraliseringen nu nått sin kulmen. Härifrån finns det bara en väg och det är mot mer lokal styrning. Med bättre beställningssystem är det enklare för de stora kedjorna att lämna över en del av inköpsmakten till de som faktiskt ska sälja böckerna, de som arbetar i butikerna.
Kort sagt spår jag en ökad mångfald.

Något särskilt på webben just nu som du tycker är spännande?

– Det häftiga är att tack vare webben kan kreativa människor umgås och skapa sig en plattform helt utanför den gängse kanalerna. Bokbranschen var förr en symbios mellan förlag, media och bokhandel. Förlagen valde ut ett fåtal författare, media skrev om dem och bokhandeln sålde böckerna. Idag kan alla författare som är beredda att lägga ner arbetet skapa sig en egen plattform med direktkontakt med läsare.

Var kan folk hitta mer information om dig och det du gör?

– Hälsa gärna på mig på KristinaSvensson.se