Lita på mig, jag ljuger

Trust Me I'm Lying av Ryan Holiday

Trust Me I’m Lying av Ryan Holiday.

Jag har just läst ut boken och det är en välbehövlig guide till hur det nya medialandskapet ser ut. Med desperata bloggare som försöker slå sig fram och de i lata gammelmedia som legitimerar påhittade historier då de inte lägger tid på att verifiera. Eller är det bara lättare för oss att granska media numera?

Apples assymetriska skruv

Lukasz Lindell drog en rövare på många medier för några år sedan. Lukasz hittade på ett rykte om att Apple jobbade med en ny assymetrisk skruv, dessutom tog fram en bild. Medier över hela världen svalde kroken med hull och hår trots att källan var mer en lovligt svag, kanske rent utav uppenbart dålig.

Här berättar Lukasz själv om det hela under SSWC 2013 (något tveksamt ljud.

Det jag själv råkat ut för som chefredaktör för en tidigare populär evenemangssajt är bland annat:

  • Erbjudande om varor som vinster i tävlingar. Självklart billiga kineskopior av mp3spelare och annat avsändaren försöker legitimera genom exponering.
  • Riktade “pressmeddelanden” där texten är utformad för att klistras in utan redigering. Förstås lockande att slippa skruva om eller kritiskt tänka igenom innehållet man ska publicera.
  • Producera innehållet i en bilaga till Aftonbladet, där förstås min bias över egna annonsörer och samarbetspartners skulle skinit igenom. Särskilt med tanke på att ingen ersättning erbjöds.
  • Uppmanad av partners att skriva poster på Wikipedia åt dem. Beröm och smicker ser förstås bättre ut om man inte delar ut det till sig själv.

Som läsare är det främst på IDG.se jag iakttagit denna ständigt upptrissade jakt på sidvisningar. Oerhört mycket irritation genom åren på deras rubriker som inte haft täckning i texterna, hur man skrivit enormt mycket om rykten och mycket mer. Värt att notera att jag gav upp kvällstidningarnas webbplatser av samma orsak fast för tio år sedan, kan knappt föreställa mig hur illa de är idag. Jag hoppas att detta inte är alla innehållskapares livscykel då det finns bra platser för nyheter även idag. 

Köp Trust Me I’m Lying

Köp Webbstrategi för alla

Boken Webbstrategi för alla tar upp det du behöver kunna för att jobba strategiskt med en webbplats. E-boken är nedladdningsbar i formaten PDF, Epub & Mobi. Kostar 99 kr

Köp boken för 200 kr! Beställ boken: